Mirakelmagerens værksted fejrer 75 år

Mirakelmagerens værksted fejrer 75 år
Den 51-årige direktør og eneejer, Martin Ransted, købte sig ind i Bornholms Elektromotor i 1998, men blev ansat som elektriker allerede i 1996, og siden da er udviklingen gået hurtigt. Foto: Jacob Jepsen
NYHED | RØNNE | ABONNENT | 12. NOV 2022 • 10:30
NYHED | RØNNE | ABONNENT
12. NOV 2022 • 10:30

Bornholms Elektromotor har i den grad formået at følge med tiden. Med Martin Ransted ved roret er den 75 år gamle virksomhed fortsat i fremgang, og det fejres med jubilæumsreception den 19. november – midt i en flytning.

 

– Jeg har været her i halvdelen af mit liv, siger Martin Ransted og kigger sig omkring i Bornholms Elektromotors lokaler på Sydhavnsvej i Rønne. Den 51-årige direktør og eneejer købte sig ind i Bornholms Elektromotor i 1998, men blev ansat som elektriker allerede i 1996, og siden da er udviklingen gået hurtigt.

Intet er som før, men det er ikke noget nyt i den branche. Og Bornholms Elektromotor har altid fulgt med tiden og skiftet fokus i takt med, at gammel mekanik blev forældet og afløst af nye løsninger.

Det har vist sig at være en god politik, for lørdag den 19. november er det 75 år siden, at Kristian Johansen kom til Bornholm og åbnede et lille værksted, først i Dampmøllegade og senere i Østergade. Johansen, som han blev kaldt, var i mange år den eneste elektromekaniker på Bornholm og opbyggede frem til sin død i 1968 en imponerende forretning samtidig med, at han oplærte et hav af svende.

Mirakelmageren i Østergade

Alt, hvad der havde en elmotor, havnede hos Johansen, som var så dygtig, at han med årene fik kælenavnet Mirakelmageren.

De første år var de største kunder togbanerne, elværkerne, havnen og fiskeriet, men som tiden gik og jævnstrøm blev afløst af vekselstrøm og elektronik, fulgte Bornholms Elektromotor med tiden og udvidede forretningen til også at omfatte service til husholdningsmaskiner, landbrug, sygehus og en lang række af de moderne produktionsvirksomheder, der var afhængige af en stabil strømforsyning.

Efter Kristian Johansen død i 1968 overtog en af hans svende, Jan Haagensen, Bornholms Elektromotor og drev det som et aktieselskab i 11 år. I 1979 overtog en trio bestående af Erik Hansen, Max Juul (Martin Ransteds onkel, red.) og Bjarne Fehderau virksomheden, omdannede selskabet til et Aps og flyttede hele menageriet til større faciliteter på hjørnet af Østergade og Pingels Allé.

I 1989 blev Bjarne Fehderau eneejer, indtil Søren Bysted og Martin Ransted overtog virksomheden i 1998. I mellemtiden havde Martin Ransted videreuddannet sig til skibselektriker og elektromekaniker.

Bornholms Elektromotor flyttede ned på havnen i 2009 og har ligget der siden.

– Det var en god beslutning at flytte ned til Sydhavnsvej, ellers tror jeg ikke, vi havde overlevet. Jeg er ked af, at vi skal flytte væk fra havnen, for der kommer rigtig meget at lave hernede med offshore og alle de skibe, der kommer ind, siger Martin Ransted, der dog har løst de logistiske udfordringer ved at bevare noget af forretningen på havnen.

Store muligheder i offshore

Martin Ransted blev selv udlært elektriker hos Karsten Thiesen i Allinge i 1992. I perioden fra 1991 til 1996 sejlede han som skibselektriker i Søværnet. At han faktisk er ordblind, har hverken forhindret ham i at rejse verden rundt eller blive selvstændig.

Nye adresser hører til virksomhedens dna, men Martin Ransted er en smule presset over at skulle fejre 75 års jubilæum midt i en flytning. Bornholms Elektromotor blev for nylig opsagt på Sydhavnsvej, fordi havnen skal bruge arealerne til vindmøllerne. Virksomheden flytter derfor en del af forretningen hen til Skansevej 10 for at være repræsenteret på havnen, mens værksted og lager efter planen rykker ind i Ejvind Nielsens gamle lokaler i Sandemandskvarteret til marts.

Martin Ransted er imidlertid helt på det rene med, at det er udviklingen, der dikterer virksomhedens overlevelse. Han var selv en af de første, der så de muligheder, der ligger i offshore-branchens fremgang i Østersøen og var i 2014 med til at stifte Offshore Center Bornholm. OCB bestod i starten af Rønne Havn, BHS Logistic, Sydhavns Motorværksted, Bornholms Energi & Forsyning, Bornholms Lufthavn og Bornholms Elektromotor. I dag har OCB 22 medlemmer.

Fremgang trods hård konkurrence

Efter at Martin Ransted i 2011 købte Søren Bysted ud, er det kun gået en vej for Bornholms Elektromotor, og det er frem. Virksomheden har på ti år femdoblet omsætningen og øget antallet af ansatte fra seks til 12.

Fremgangen sker på trods af udviklingen. I 00'erne blev konkurrencen fra Kina tydelig, fortæller Martin Ransted. Men elektricitet er kommet for at blive, og hvis man er specialiseret nok, er der altid noget, der går i stykker, og som er for dyrt at skifte ud. Det gælder især på havet.

– Elmotorer fylder meget lidt i dag. Det kan ikke betale sig at skifte lejer ud i små motorer, der tager man et nyt fra hylden. Vores stærke side er generatorer. Skibe, der kommer i havn på Bornholm og skal gennemføre reparationer, vedligehold og besætningsskift, så står vi på spring for at assistere. Der har vi et tæt samarbejde med Sydhavnens Motorværksted her på Rønne Havn.

Først med termografering

Martin Ransteds 26 år i Bornholms Elektromotor har budt på et hav af forskelligartede opgaver, udført af Bornolms Elektromotor alene eller i partnerskab med andre virksomheder. Som specialist for blandt andet SKF (Svensk Kugleleje Fabrik, verdens største på sit felt, red.), der udfører reparationer på borerigge og supplyskibe, har Martin Ransted været udsendt til fjerntliggende borerigge ud for Vestafrikas og Norges kyster samt til Rusland og Den Mexicanske Golf.

Og der kommer hele tiden nye opgaver til.

Midt i 10’erne kom DFDS-færgerne, der bestilte termografi af deres el-tavler. Termografi er en metode, hvor man ved hjælp af et termografikamera termograferer elektriske komponenter, hvor man eksempelvis kan se dårlige forbindelser og dermed er i stand til at forebygge skader.

– Termografering på skibe startede vi med som nogen af de første, da Villum Clausen kom. Vi har hele tiden udviklet os selv for at være mere unikke end almindelige elektrikere, siger Martin Ransted, der også har været med til at montere generatorer og thrustere på eksempelvis Leonora Christina og Max Mols.

Gør klar til Energiøen

Nu sker der igen noget nyt. Der sejler cirka 55.000 skibe forbi Bornholm hvert år, men Martin Ransteds fokus er mest på offshore-delen.

– I dag er det vindmøllerne, der skaber nye job og nye typer arbejdsopgaver. Det stiller krav til nye uddannelser, og jeg arbejder i øjeblikket sammen med BCB og andre for at få Campus Bornholm til at køre højderedningskurser på Bornholm, for det bliver vi nødt til at have, når folk skal arbejde på sitet.

– Men kerneforretningen er på land. For at udvikle os skal vi certificeres og ISO-godkendes på nye fagområder, og det er vi ved at blive. Det er en stor opgave. Men vi forventer, at Energiøen vil give mere arbejde, siger Martin Ransted.

Og så er der turisterne.

– Jo flere turister, der besøger øen, jo flere pumper skal der til for at flytte alle blandingsprodukterne, siger Martin Ransted, der har et halvt hundrede pumper på lager, som udlejes sammen med varmeblæsere, løftegrej og krananlæg.

Martin Ransted og Bornholms Elektromotor inviterer i anledning af 75 års jubilæet til reception i lokalerne ”Vinhandel”, Tornegade 6, Rønne, lørdag den 19. november klokken 13-17.