Martin Ransted er imidlertid helt på det rene med, at det er udviklingen, der dikterer virksomhedens overlevelse. Han var selv en af de første, der så de muligheder, der ligger i offshore-branchens fremgang i Østersøen og var i 2014 med til at stifte Offshore Center Bornholm. OCB bestod i starten af Rønne Havn, BHS Logistic, Sydhavns Motorværksted, Bornholms Energi & Forsyning, Bornholms Lufthavn og Bornholms Elektromotor. I dag har OCB 22 medlemmer.
Fremgang trods hård konkurrence
Efter at Martin Ransted i 2011 købte Søren Bysted ud, er det kun gået en vej for Bornholms Elektromotor, og det er frem. Virksomheden har på ti år femdoblet omsætningen og øget antallet af ansatte fra seks til 12.
Fremgangen sker på trods af udviklingen. I 00'erne blev konkurrencen fra Kina tydelig, fortæller Martin Ransted. Men elektricitet er kommet for at blive, og hvis man er specialiseret nok, er der altid noget, der går i stykker, og som er for dyrt at skifte ud. Det gælder især på havet.
– Elmotorer fylder meget lidt i dag. Det kan ikke betale sig at skifte lejer ud i små motorer, der tager man et nyt fra hylden. Vores stærke side er generatorer. Skibe, der kommer i havn på Bornholm og skal gennemføre reparationer, vedligehold og besætningsskift, så står vi på spring for at assistere. Der har vi et tæt samarbejde med Sydhavnens Motorværksted her på Rønne Havn.