Hos Trine og Michael kan du drikke din kaffe midt i fabrikken

Hos Trine og Michael kan du drikke din kaffe midt i fabrikken
Michael og Trine Holm-Nielsen forsøger med deres nye brand Charlies Room, at skabe noget anderledes, noget som andre ikke har. Og som kunde kan du komme helt ind i produktionen, og også være med til at bestemme nogle detaljer. Foto: Anders Liljeroth
NYHED | NEXØ | ABONNENT | 28. JUL 2022 • 05:30

En blanding af et produktionslokale med store maskiner og så en café, der serverer nylavet kaffe-specialiteter og en lækker kage til. Det er, hvad både turister og de lokale kan opleve på havnen i Nexø, hvis de bevæger sig en smule væk fra centrum.

Det er nu andet år at Michael og Trine Holm-Nielsen serverer kaffe for turisterne i deres miksede produktionslokale og café på havnen i Nexø, og lige i øjeblikket kan de sagtens mærke, at turisterne har indtaget byen.

– Sidste år var der masser af turister i byen, men der var ikke så mange, der fandt ned til os. I år har det ændret sig meget. Nu søger de efter god kaffe, og så finder de herned. Og så kan vi se, at der er meget mere trafik på havnen, siger Michael Holm-Nielsen.

Han er oprindeligt uddannet skiltemaler men besluttede for mange år siden, at det skulle han ikke længere beskæftige sig med. Efter nogle rejser til udlandet, blev det dog alligevel det gamle fag han vendte tilbage til, og til august kan Michael fejre 25 års jubilæum som selvstændig med virksomheden Miccom - et firmanavn, som ikke ligefrem signalerer skilte, og det er der en grund til.

– Jeg vidste ikke lige dengang, hvor det bar hen, så jeg startede firmaet Michaels Company, for så kunne jeg jo beskæftige mig med hvad som helst. Og så blev det forkortet til Miccom.

Firmaet driver han sammen med hustruen Trine, der er uddannet veterinærsygeplejerske, men som har en mellemlederuddannelse, og som dermed har styr på både produktion og logistik. I virksomheden er desuden en multimediedesigner, Emma Larsen, der sammen med Trine står for det grafiske udtryk.

Masser af lokale kunder

I dag holder Miccom til i en af de store bygninger på havnen i Nexø, hvor de ud over produktion af skilte også har åbnet dørene til en lille cafe, der serverer kaffe og kage.

– Vi boede i en halvanden-værelses lejlighed i København, og der var bare ikke plads nok. Så der skulle ske et eller andet. Trine er oprindeligt fra Nexø, og da jeg for omkring fem år siden var på Bornholm for første gang, så kiggede vi lidt på huse, og der gik ikke lang tid, før vi havde købt et hus her. Og så pendlede jeg til København.

– Senere var det meningen, at vi ville dele maskinerne op, sådan at vi kunne beholde vores sted i København og så finde et sted her på havnen i Nexø. Men da vi så fik den her gamle auktionshal, som bare er mega fed, og hvor jeg kunne se rigtig meget potentiale i, så flyttede vi hele firmaet hertil, fortæller Michael Holm-Nielsen.

Siden flytningen har kundegruppen ændret sig markant for virksomheden.

– Da vi flyttede hertil var kunderne 20 procent fra Bornholm og 80 procent fra resten af Danmark, og nu er det omvendt. Hvor vi har nogle få rigtig tunge kunder på den anden side, som er vores hovedomsætning, så har vi fået rigtig mange kunder her på øen.

Hvordan fik I ideen til at blande et produktionslokale med en cafe?

– Jeg har altid ment, at hvis du vil have folk ind i din butik, så skal du kunne byde på et eller andet. Og nu er vores arbejde heldigvis meget visuelt. Og så er det de senere år blevet ret populært mange steder, at folk kommer med ind i produktionen - specielt i Paris og i New York, hvor vi har set, at der er steder, hvor man faktisk kan sidde midt i produktionen af et eller andet, siger Michael Holm-Nielsen.

Dermed var det både muligheden for at vise produktionen frem for nye potentielle kunder, men også for at få en god kop kaffe, der gav startskuddet til stedet.

– Der manglede noget god kaffe i Nexø. Vi har selv børn og har sommetider lyst til en god kop kaffe klokken otte om morgenen. Og så oplevede vi, at alt kun åbner ved 10-11-tiden. Og når vi så alligevel var i lokalerne, så passede det fint med, at vi kunne åbne en cafe, mener han.

Nye produkter på hylden

Michael og Trine Holm-Nielsen tænker hele tiden i nye muligheder, og for kort tid siden har deres idéer afstedkommet starten på et helt nyt brand med navnet Charlies Room.

– Det er jo vores nye baby, og det er vores søn Charlie, der har været inspirationskilde til det hele. Det opstod, da jeg sad hjemme på barsel og var i en slags bobbel, hvor man som mor hele tiden forsøger at finde på alle mulige babyløsninger. Og vi syntes, at vi havde svært ved at indrette vores børneværelse derhjemme med de ting, der var på markedet. Der var ikke lige noget i den stil, vi gerne ville have, og vi manglede noget, hvor der var en fortælling i. Og så tænkte jeg, at meget af det kan vi jo lave selv med de maskiner, vi i forvejen har i firmaet, fortæller Trine Holm-Nielsen.

Virksomheden arbejdede i forvejen med print af tapeter til restauranter og hoteller, og derfor var det oplagt, at parret selv designede tapet til børneværelset og printede det på deres egne maskiner. Men det blev ikke ved det for Michael.

– Jeg tænkte, at hvis vi printer vores eget tapet til børneværelset, hvorfor laver vi så ikke vores egen tøjserie til børn, og hvorfor laver vi ikke noget legetøj? Vi har jo printerne, der kan printe de forskellige illustrationer, og vi har meget overskudmateriale fra vores skilteproduktion vi kan bruge, pointerer Michael Holm-Nielsen.

For parret er det vigtigt, at der er en bornholmsk fortælling i produkterne, og den bornholmske natur og dyrelivet bruges som udgangspunkt i de illustrationer, som Trine og Emma sidder og håndtegner, og som senere bliver overført på forskellige produkter. Brandet Charlies Room indeholder i dag både børnetøj og legetøj men også andre tekstiler som for eksempel underlag til at placere under barnestolen ved spisebordet.

Udviklingen af produktserien er dog slet ikke færdig endnu.

– Vi har en lang liste af forskellige ting på tavlen, som vi har lyst til at lave, men nu er jeg jo fra Jylland, så vi skal også lige se det hele an, siger Michael Holm-Nielsen.

For ham var det tydeligt, at Charlies Room kunne blive en succes.

– Det handler om, at vi skal skille os ud, og vi skal lave noget, som de andre ikke laver. Vi skal lave noget fornyende og noget kvalitet. Vi mener, der er en mangel i markedet, og den er jeg sikker på, vi kan ramme med det her nye koncept.

For Trine er det vigtigt, at produkterne både tiltaler børn og forældre.

– Målet med Charlies Room er at finde noget, som er interessant for børnene men også for forældrene. Det æstetiske i det er vigtigt. At det er noget, vi selv synes er pænt, og at vi gerne selv vil have det hængende og indrette vores hjem med, siger hun.

Og i selve processen giver det åbne værksted endnu mere mening, for her er det muligt for kunden at være med til at påvirke, hvordan det endelige produkt kommer til at se ud.

– Ja, barnet kan faktisk være med i processen og selv bestemme nogle ting. Hvis mariehønen nu skal sidde et andet sted, eller der skal være flere på. Det fungerer rigtig godt, og vi mærker en kæmpe interesse blandt kunderne, bemærker Trine Holm-Nielsen.

Og parret lover, at Charlies Room bliver meget mere end produkter, for det, der startede med tapet og indretning, bliver til et helt univers, hvor børnene selv kan dykke ned i naturen og hygge sig med de forskellige figurer, som Trine og Emma tegner.