Historisk skib stopper sejladsen

Historisk skib stopper sejladsen
Arkivfoto: Berit Hvassum
ERHVERV | 8. JAN • 12:25
ERHVERV | 8. JAN • 12:25
Henrik Nielsen
Journalist

Søren Danig regner med, at det er for sent at redde M/S Thor og kystsejladsen mellem Gudhjem og Helligdomsklipperne. Han forventer, at det gamle træskib ryger til ophugning.

I 111 år har træskibet Thor sejlet kystture fra Gudhjem, men nu er det tilsyneladende slut. I et åbent brev til kommunalbestyrelsen skriver ejeren af M/S Thor, Søren Danig, således at:

"M/S Thor stopper sejladsen, fordi der er opstået et slagsmål i Hammerhavn mellem de gamle turbåde og de offentligt finansieret elektriske både, hvorfor BRK helt urimeligt og uden varsel de facto har opsagt en mere end 15 år gammel aftale mellem M/S Thor og det bornholmske samfund."

I brevet nævner Søren Danig nogle bannere, som i årevis har orienteret gæster på Gudhjem Havn om, at de kan sejle ture til Helligdommen med det gamle træskib. Han kommer også ind på manglen på en skriftlig anløbstilladelse.

Søren Danig uddyber til Tidende:

– Hovedproblemet er udelukkende, at kommunen uden varsel har sagt, at de bannere, der har hængt der i 15 år, ikke må hænge der mere, så folk kan ikke se, at skibet sejler derfra, og hvornår det sejler.

Ifølge Søren Danig har han ikke fået noget argument for, at skiltningen ikke længere er tilladt.

– Men jeg ved, at det er fordi, de slås oppe i Hammerhavn.

Hvordan hænger anløbstilladelsen sammen med skiltningen?

– Det gør den både og. I den her kommune sker der ting og sager indmellem, som er svære at forstå. En anløbstilladelse siger, hvilke betingelser du har for at måtte sejle på havnen. Også om man må skilte, siger Søren Danig.

Medarbejdere bliver fyret

Søren Danig fortæller i sit åbne brev til kommunalbestyrelsen, at der i flere end 15 år har eksisteret en mundtlig aftale mellem M/S Thor og havnen i Gudhjem, blandt andet om retten til opsætning af banner med afgangstider på rækværk på broen over slæbestedet.

Han satte i november M/S Thor til salg, og en skriftlig anløbstilladelse er ifølge Søren Danig helt afgørende ved salg af et færgerederi.

– Der er ikke nogen, der vil købe en virksomhed, hvis ikke de kan drive den.

Søren Danig har ikke nogen tro på, at det åbne brev til kommunalbestyrelsen ændrer noget.

– Det er for sent, det løb er kørt, siger han.

1. januar skulle Søren Danig forlænge de forsikringer, Lehnsgaard Rederis forsikringer har for M/S Thor. Det kunne han ikke forsvare, da han ikke kendte betingelserne for den fortsatte drift.

– Anstændigvis bliver jeg også nødt til at sige til mine leverandører, at jeg ikke skal bruge de ting, jeg har bestilt hos dem, jeg kan ikke nå at komme med i markedsføringen i nogen af magasinerne, og de ansatte bliver jeg også nødt til at fyre. Sådan er det, siger Søren Danig til Tidende.

I det åbne brev skriver han, at han nu vil forsøge at sælge M/S Thor uden certifikater som passagerskib, men han tvivler.

– I bund og grund bliver den bare hugget op, siger han.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT