Går fra underskud til overskud: Nyt tiltag på vej

Går fra underskud til overskud: Nyt tiltag på vej
Det gamle solcenter får snart nyt liv som døgnåben blomsterbutik. Foto: Line Søndergaard Hansen
NYHED | ABONNENT | 14. MAR 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
14. MAR 2023 • 05:30

På et år er Holst Blomster flyttet i nye lokaler, og så har de formået at vende et stort underskud til et overskud. Indehaveren forklarer det som rettidig omhu, og så fortæller hun, at der er en udvidelse på vej.

Solen skinner på Holst Blomster i Nexø.

Både i bogstavelig forstand på en skyfri forårsformiddag, men også når man kigger på virksomhedens regnskab, hvor tallet på bundlinjen har skiftet farve fra rød til sort. Det seneste regnskab viser et overskud på cirka 46.000 kroner før skat sammenholdt med et underskud på cirka 308.000 kroner året forinden.

– Jeg er glad og stolt. Også stolt af mit personale, lyder det fra indehaver Camilla Mikkelsen, som forklarer udviklingen som 'rettidig omhu'.

– Vi var medlem af Interflora, men vi meldte os ud. Det var vores største kunde, men det var meget arbejde, og vi tjente ikke på det, fortæller hun og tilføjer, at de ved at melde sig ud af Interflora også kunne spare en medarbejder væk.

Fra stor butik til arbejdende værksted

Det er ikke kun regnskabet, der har ændret sig over det forgangne år.

Fra 2016 holdt forretningen til i et stort lokale på hjørnet af Købmagergade og Smallegade, hvorfra de solgte blomster og brugskunst – et lokale, der viste sig at være for stort med et tilhørende stort varelager, der også skulle fyldes op. Derfor flyttede de ved årsskiftet til deres nuværende mindre lokale ved F24-tanken i krydset ved Havnegade og Paradisvej og fokuserer nu primært på blomsterbinding.

– Det er dejligt at være flyttet herned, siger Camilla Mikkelsen og tilføjer, at flytningen dog ikke har noget at gøre med regnskabet, der dækker perioden 1. januar - 31. december 2022.

Og med flytningen er de gået fra en stor blomsterbutik på godt 300 kvadratmeter til et noget mindre lokale, hvorfra der bliver bundet blomster i det, hun selv kalder et arbejdende værksted.

– Vi står og laver ting og binder blomster hele dagen. Der er godt gang i den, siger hun og tilføjer, at der dog ikke er de samme strøgkunder nu, som der var tidligere.

Men det er heller ikke nødvendigvis strøgkunder, der skal satses på. For selvom walk-in kunder er meget velkomne, så håber Camilla Mikkelsen på, at kunder vil forudbestille enten via telefon eller deres webshop, som er blevet relanceret.

Døgnåbent

Butikken har åbent i hverdagene fra klokken 9-15.30, og det virker måske ikke umiddelbart som åbningstider, der tager højde for folk med lange og travle arbejdsdage. Men fremadrettet vil der også være hjælp at hente for dem, der uden for åbningstiderne pludselig kommer i tanke om, at de har glemt at købe blomster til middagsselskabet.

For Camilla Mikkelsen og hendes medarbejdere har gang i en udvidelse.

– Vi er ved at lave solcentret om til en døgnbutik, fortæller hun og henviser til det nedlagte solcenter, der hænger sammen med butikken.

Det er dog ikke første gang, Holst Blomster forsøger sig med døgnadgang til blomster. Ved deres tidligere placering havde de også døgnåbent i den forstand, at der var en blomsterautomat, som man kunne tilgå udefra hele døgnet.

– Det fungerede også godt, men der skulle hele tiden fyldes op, fortæller hun om automaten, der kun havde otte rum.

 

 

 

 

 

 

 

Camilla Mikkelsen forventer at åbne den nye del af Holst Blomster allerede inden påske. Foto: Line Søndergaard Hansen

 

En god beslutning

Udvalget i den nye butik bliver større, og så er planen at lave et system, hvor kunder får tilsendt en adgangskode via sms, som lukker dem ind i butikken, og så betaler de via mobilepay. Og så vil der være videoovervågning, så Camilla Mikkelsen er ikke bekymret for, at nogen vil misbruge adgangen og smutte med blomster uden at betale.

Den nye del af butikken forventes at åbne allerede inden påske, og lige nu bliver der arbejdet hårdt for at nå det. Der er blandt andet blevet båret tre tunge solsenge ud, og så står en indretningsarkitekt, som er tilknyttet butikken på timebasis, for at indrette, klargøre og male butikken, ligesom hun skal stå for løbende at fylde butikken op med friske blomster.

– Jeg tror virkelig meget på det og på, at det er en god beslutning, lyder det fra Camilla Mikkelsen.

– At melde sig ud af Interflora viste sig jo at være en meget god beslutning.