Fra milliardbudgetter til kaffesælger på Bornholm

Fra milliardbudgetter til kaffesælger på Bornholm
Claus Schiko arbejder i disse dage på højtryk for at køre en ny café i stilling på Kirkepladsen i Rønne. Foto: Anette Vestergaard
DELUXE | ERHVERV | Lørdag 10. februar 2024 • 05:30
DELUXE | ERHVERV | Lørdag 10. februar 2024 • 05:30

Claus Schiko fra Allinge har en hæsblæsende karriere bag sig som international markedsføringsspecialist med råderet over verdens største mediebudgetter. Nu har han sammen med sin kone åbnet tre bornholmske forretninger på to år.

Det startede med en historisk træningskamp mellem Manchester United og B1903 på Allinge Stadion i 1987. Claus Schiko, en ung knægt på 17, sad på lægterne og slugte fodboldstjernerne med øjnene. John Sivebæk og Jesper Olsen på Allinge Stadion. Landsholdsheltene, der fem år senere var med til at vinde EM for Danmark.

– Alex Ferguson var der også, siger Schiko, med en snert af ærbødighed i stemmen.

På det tidspunkt spillede Claus Schiko i ASG, og begejstringen for gæsteholdet var så stor, at han og hans kammerat fulgte med spillerne helt ind i omklædningsrummet efter kampen.

– Vi fik deres autografer, og vi snakkede også lidt med Alex Ferguson. Det var hans første fulde sæson som træner, husker den 53-årige erhvervsmand.

Fra Allinge til England

Claus Schiko arbejder i disse dage på højtryk for at køre en ny café i stilling på Kirkepladsen i Rønne. Han og hustruen Mette Ambiørn overtog lokalerne efter Groland den 1. januar. Konceptet bliver i fremtiden mere café end restaurant, med specielt fokus på god kaffe.

– Vi kommer ikke til at lave varm mad hver dag, det bliver sandwich og baguetter, siger Claus Schiko, mens han forsigtigt bevæger sig rundt mellem ledninger og håndværkergrej.

Man skal stå tidligt op for at følge med i kaffeparrets bevægelser rundt i verden. Alene på Bornholm har Claus Schiko og Mette Ambiørn etableret tre start ups på to år. Kafferisteriet Baltic Roast åbnede foråret 22, Sandlinien fulgte efter sidste sommer, og nu åbner parret en café i Rønne.

Hvad er det, der sker for jer?

– Vi er drevne mennesker i forhold til god kaffe, god mad og gode drikkevarer. Og så er vi drevet af at lave noget lækkert for gæster, kunder og bornholmere, siger Claus Schiko.

Mette og Claus har været sammen i 12 år. De har tre sammenbragte børn, som alle er voksne. Schikos to døtre bor i Irland, Mettes søn bor i København.

København er jo ikke usædvanligt, når man er bornholmer, men Irland - det kræver en uddybning. Og så starter Claus fra en ende af, med en karriere, der har ført ham hele kloden rundt og givet ham ansvar for reklamebudgetter på milliarder af kroner – med en bornholmsk EFG-uddannelse i baglommen.

– Jeg har boet 17 år i England og Irland, siger Schiko, der gik på Allinge Borger- og Realskole som dreng.

– Jeg flyttede fra Bornholm i marts 1992. Jeg var blevet rigtig forelsket i engelsk kultur, afslører den hjemvendte Allinge-dreng.

Du kan et eller andet med kunderne

Det er en længere historie, indrømmer Claus Schiko. Men den startede med omtalte fodboldkamp i Allinge i 1987. I første omgang var det nemlig Manchester United, Schiko faldt for, og i kølvandet på den forelskelse fulgte en generel kærlighed til alt engelsk og en specifik kærlighed til engelsk fodboldkultur.

Derfor var det uden tøven, at Claus som 21-årig sagde ja til et job i England. Han skulle passe en bar på den engelske sydkyst, og hvorfor ikke? Det var jo England. Aftalen blev indgået på Tenerife, hvor Claus var på ferie med sin mor og sin søster, og hvor han lynhurtigt havde sikret sig en tjans som bartender hos en engelsk restauratør på ferieøen.

– Du kan et eller andet med kunderne, sagde manageren og tilbød Claus Schiko et job som assistant bar manager på hans campingplads hjemme i Dorset.

Aftalen blev starten på en lang række af tilbud, som har præget Claus Schikos karriere i usædvanlig høj grad. Den selvlærte markedsførings- og reklamemand fra Allinge har stort set aldrig nået at være på en toppost i mere end to år, før han landede en ny post i globalt mediebureau med tårnhøje, otte-nicifrede budgetter. Stillingsbetegnelserne har varieret gennem årene, men efterhånden som Schiko steg i graderne, blev det hans opgave – groft sagt – at købe reklameplads for internationale fødevaregiganter som Nestlé og Unilever.

På engelsk hedder stillingen kort og godt mediabuyer, og det spørgsmål, som Claus Schiko med stigende succes har excelleret i at besvare er: Hvor er det strategisk klogest at reklamere for en given kundes produkt – TV, printannoncer, net, udendørs reklamespots eller radio. Som mediabuer er er Claus Schiko den, der forhandler priserne med medierne.

Den allerførste tur til England var dog specielt mindeværdig.

– Jeg fik gratis øl hele dagen, da Danmark vandt EM i 1992. De kan ikke så godt lide tyskere, så det var godt for mig, husker Claus Schiko.

Claus bliver gift - og skilt

Efter en kort tur hjem til Allinge satte en snak med en kammerat nye tanker i gang hos den nu engelsktalende bornholmer.

– Han sagde, der var masser af job i reklamebranchen i London, så jeg pakkede simpelthen mine ting og flyttede til London i april 1993.

Og det gik som planlagt. Til at begynde med sælger Claus Schiko reklamepladser for et bureau og kører som pizzabud for Dominos Pizza. Det fører til et job på ITV, den engelske pendant til TV2.

Claus Schiko gennemgår med en præcision som en GPS-tracker karrierevejen, der gennem 30 år har ført ham fra bureau til bureau og fra land til land, frem til i dag, hvor han er global media manager for Velux og kafferister på Bornholm.

For de særligt interesserede kommer mellemstationerne her: Efter to år på ITV skifter Schiko til Nestlé, producent af blandt andet Kit Kat og modermælkserstatning. Han får simpelthen en stol på verdens ældste reklamebureau, J. Walter Thompson, på Barclay Square i London, hvorfra han spreder Nestlés reklamer til hele verden.

Men Schikos rejse mod toppen er kun lige begyndt. Efter to år bliver han hyret af konkurrenten, der varetager British Telecoms astronomiske reklamebudget.

– Da vi var på højden, brugte de over ti milliarder kroner om året på reklamer, husker han.

Efter et halvt år blev Schiko hentet tilbage til J.W. Thompson, hvor han skal sætte et nyt firma op, samtidig med at han skal bestyre Ford-kontoen.

Efter tre år på den post møder bornholmeren i 1999 en irsk kvinde, som han gifter sig med.

– Sjovt nok det år hvor Manchester United vinder The Treble, siger Claus Schiko, der selvfølgelig har set Netflix-dokumentaren om David Beckham og hans triumfer i forbindelse med lige netop den næsten umulige mission: At vinde både det engelske mesterskab, FA Cup og Champions League – i samme sæson.

Da parret året efter tager imod deres første barn, får tilværelsen et nyt perspektiv.

– Vi havde ikke lyst til at vores børn skulle vokse op i London, så vi flyttede til Nordirland i 2002, hvor vores anden datter blev født.

Claus Schiko fik med det samme job hos en gammel arbejdsgiver, der havde åbnet kontor i Dublin, men skiftede efter tre år til RTE, Irlands største kommercielle tv-station. På det tidspunkt havde Claus Schiko og hans daværende kone besluttet sig for at blive skilt. Kort tid efter ringer bureauet i Dublin. De har landet Unilever som kunde. Med ansvaret for to piger hver anden uge og udsigt til en kæmpe konto hos en af verdens førende dagligvareproducenter rykker Claus Schiko endnu engang tilbage til en tidligere arbejdsgiver.

Hjem til Danmark

Og så kommer finanskrisen. Den rammer Irland hårdt i 2009 og mange virksomheder skruer voldsomt ned for markedsføringsbudgetterne. På samme tid ringer en af Schikos gamle kontakter i København ud af det blå og tilbyder ham en stilling som manager for bureauets kunder i Norden.

Børnene er på det tidspunkt otte og ti, og aftalen bliver, at Claus vender tilbage til Danmark og så kommer pigerne på besøg, når det passer i deres skoleskema.

Han starter det nye job i december 2010 efter næsten 18 år i udlandet. Claus skal nu overføre sine erfaringer fra mediebranchen i England og Irland til jobbet som mediemanager på det nordiske marked.

Alt det er bygget ovenpå et godt sprogøre og en treårig EFG indenfor handel og kontor. Claus Schiko medgiver dog, at han også er ret god til tal og prissætning. Det taktiske er kommet med tiden.

– Mette og jeg joker også med det i forhold til de forretninger, vi har i dag. Mette er den, der kigger på alt det kreative, det er hende der får idéerne. Og så er der mig, der sidder og laver forhandlingerne og tallene og så videre. Det er en rigtig god fordeling.

Claus og Mette køber et dødsbo

Historien om, hvordan de to mødte hinanden skal også med.

Claus' søster – hende der var med på turen til Tenerife 20 år tidligere – bor også i København. En dag kommer hun til frokost og har en veninde med. Mette Ambiørn fra Rønne.

– De var bedste veninder, men jeg havde aldrig mødt Mette, husker Claus Schiko.

Mette Ambiørn er uddannet i change management og har en søn på ti år. De to begynder at snakke og løbe lidt sammen.

– Vi finder ud af, at vi rigtig godt kan lide hinanden. Efter seks måneder beslutter vi at flytte sammen og finder et dødsbo ude på Amager Strand.




Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT