Elprisen stiger, men bagermester vil ikke hæve prisen på sine varer

Elprisen stiger, men bagermester vil ikke hæve prisen på sine varer
Hos KonditorBager står de over for en prisstigning på 70 procent. Foto: Line Søndergaard Hansen
NYHED | ABONNENT | 3. OKT 2022 • 05:30
NYHED | ABONNENT
3. OKT 2022 • 05:30

De stigende elpriser kan mærkes rundt om i det lokale erhvervsliv.

 

De stigende elpriserne er en varm kartoffel og kan mærkes de fleste steder, og både i private hjem og i virksomheder begynder man at tænke mere over sit forbrug.

Hos KonditorBager i Rønne har man ikke for alvor mærket konsekvenserne af de stigende elpriser endnu. Det er stadig forårets stigning i råvarepriser, der har fyldt hos dem, hvor alt fra olie til hvedemel og hindbærmarmelade blev dyrere. Det fortæller bagermester og indehaver Jonas Møller.

Men det kommer de til.

– Jeg har lige fået at vide, at i det her kvartal stiger det yderligere 70 procent. Så begynder vi virkelig at kunne mærke det.

– Nu kommer en kilowatt-time op på 6,5-7 kroner på fastpris. Vi bruger cirka 40.000 kilowatt timer om måneden. Det bliver en kæmpe omkostning, siger han og laver et hurtigt regnestykke, der viser en månedlig pris på 280.000 kroner.

Fem ovne

KonditorBager har tre forretninger, hvoraf der er produktion i to. De har i alt fem ovne, som klart er de største strømslugere.

– Selvfølgelig bruger vi køle og frost og lys hele dagen, men ovne, som er min største strømsluger, de kører mest fra midnat og så til syv morgen. Fuld drøn. Og så kan jeg håbe på, det er billigere om natten.

KonditorBager er som så mange andre også begyndt at tænke over forbruget og spare, hvor der spares kan.

– Vi er blevet mere opmærksomme på at køre med fulde ovne, og når vi er færdige med produktionen, slukker vi lyset. Og så har vi skiftet alle vores lyskilder til LED. Det er småting, men det er begrænset, hvor meget vi kan gøre. Vi skal bage produkterne og producere det, vi skal.

Inden energikrisen kom, stod KonditorBager over for at skulle lave ny forretning på deres adresse på Sigynsvej, ligesom de ville opgradere forretningen på Østre Ringvej.

– Vi nåede lige at stoppe og se tiden an, og jeg er super glad for, at vi ikke nåede at lave en stor investering på forretningsinventar. Nu har vi lidt luft.

En balancegang

Når det bliver dyrere at drive forretning, vil et naturligt næste skridt måske være at hæve prisen på sine varer. Men kunderne hos KonditorBager skal ikke umiddelbart forvente at skulle betale mere for brød og kage.

– Vi satte dem et nyk op, da råvarestigningen kom. Det vil vi ikke gøre igen.

Jonas Møller er nemlig bange for, at en prisstigning vil skræmme kunderne væk. Kunder, som også selv kæmper med stigende elpriser og måske skal prioritere anderledes i fremtiden.

– Vi har en ide om, at vi skal have en stor mængde kunder ind for at få det til at løbe rundt. Og vi er bange for at komme over smertegrænsen, så vi mister kunderne. Vi satser på i stedet for at holde priserne, og så må vi se, hvordan det går, når året er omme. Det nytter ikke, at vi jager kunderne væk, fordi de ikke har råd til at handle hos os. Det er en balancegang.

Han kan dog ikke udelukke en fremtidig prisstigning, men de vil undgå det så længe, de kan.

Jonas Møller er klar over, at dette år og næste år ikke kan sammenlignes med foregående år, når man kigger på omsætning.

– Som verden ser ud i dag, tror jeg vi skal være glade, hvis vi kan komme ud med et 0, så det kører rundt efter lønninger til personale og mig selv.

– Vi må ikke håbe den energikrise fortsætter, for så er der mange, der knækker nakken. Både privat og virksomheder. Jeg er bange for, at det varer et stykke tid endnu.