Den 100 år lange drøm om skuldersæson, vintersæson ... helårsturisme

Den 100 år lange drøm om skuldersæson, vintersæson ... helårsturisme
Forsidebillede til bogen "Bornholms – Danmarks ferieø. Træk af turismens historie", som er skrevet af Bente Jensen fra Aalborg Stadsarkiv og udgivet af Bornholms Museum
DELUXE | BORNHOLM | ABONNENT | 5. JAN 2022 • 19:00
DELUXE | BORNHOLM | ABONNENT
5. JAN 2022 • 19:00

Siden Bornholm i slutningen af det 19. århundrede blev opdaget af turisterne, har øen stille og roligt indtaget en førerposition som et eksotisk indenlands rejsemål, men mer' vil ha' mer', så hvornår lærer de rejsende at kommer her hele året?


Forfatteren Vilhelm Bergsøe beskrev i sine erindringer Bornholm i 1855 som "et Terra Incognita, hvor en Turist var lige så sjælden som en Tiger".

Øen var med andre ord "ukendt land" turistmæssigt set, men snart tog tingene fart.

Citatet herover stammer fra bogen "Bornholm – Danmarks ferieø" af Bente Jensen, som Bornholms Museum udgav i 2016, og her fortæller forfatteren også, at ifølge samtidige kilder blev Bornholm opdaget af de første turister i slutningen af 1850'erne, altså umiddelbart efter Bergsøe havde gjort sig sine observationer.

Tager vi et rapt spring fremad til i dag anno 2021, vil det være mange bekendt, at det store dyr i åbenbaringen nu ikke er hverken en tiger eller den endnu sjældnere snetiger, men "vintersæsonen".

Dén er det, det ganske turisterhverv sukker efter at opleve blive effektueret.

Denne forestilling er dog kun en forlængelse af en længe næret drøm om at udvide sommersæsonen eller hovedsæsonen, om man vil, for nu at bruge et udtryk, som har givet næring til det lidt klodsede udtryk "skuldersæson", som altså ifølge den sproglige logik er de uger eller måneder, som ligger før og efter den sitrende varme sommersæson, hvor isen i vaflerne smelter og klistrer næsten lige så meget som de rødskoldede turister klistrer til nordlandets klipper eller i hobetal spankulerer rundt på de bløde sandstrande sydpå eller på asfalten i de pittoreske kystbyer.

Her i efteråret har både den bornholmske turistorganisation Destination Bornholm og Team Bornholm, som er en sammenslutning af en række bornholmske feriesteder, søsat en decideret vinterkampagne for at få turisterne til at få øjnene op for Bornholm, når den ikke kun er en varm solskinsø.

Den ene kampagne går målrettet efter det danske publikum, mens den anden er tiltænkt det tyske marked, og det er udendørs aktiviteter som vandring, lystfiskeri, kunst og kultur, mad og ro, der skal være trækplastre til Bornholm i vintermånederne.

– Vores hovedbudskab i forhold til Bornholm om vinteren er "samme ø, nye eventyr", har Pernille Kofod Lydolph, direktør i Destination Bornholm, tidligere forklaret om kampagnen og videre uddybet:

– Vi vil gerne fortælle, at der er lige så dejligt på Bornholm om vinteren som om sommeren, oplevelsen er bare anderledes.

Mange gode årsager

Fra Team Bornholm forklarer Rasmus Lund:

– Der har været talt om forlængelse af den bornholmske turistsæson i over 100 år, og sammen med Destination Bornholm har vi i mange år kæmpet for at få udstrakt sæsonen, så den gik fra påske til efterårsferien. Og selv om corona i 2020-21 selvfølgelig har lavet lidt benspænd, så er det lykkedes ret godt. Eksempelvis har september og efterårsferien de seneste fire-fem år været nærmest fuldbooket. Dét delmål er vi således godt i mål med – og så skal man jo gå efter et nyt mål, hvis man vil blive ved med at udvikle sig.

– Fra talrige analyser ved vi, at turisternes "nummer 1-årsag" til at besøge Bornholm er naturen, og den bornholmske natur er selvfølgelig skøn i foråret, sommeren og sensommeren, men den er jo måske endda endnu mere skøn på en vandretur langs eksempelvis Hammerknuden på en blæsende vinterdag. Så mens andre måske tænker, "hvorfor dælen skulle turisterne tage til Bornholm om vinteren?", ja, så tænker vi omvendt: Der ER så mange gode årsager til at holde vinterferie på Bornholm, så hvad skulle undskyldningen være til ikke at komme?

Rasmus Lund peger på, at endnu et argument kan være, at Bornholmslinjens færgepriser er særdeles lave i vinterhalvåret.

– Så prismæssigt kan vi lave nogle gode pakketilbud. Uden Bornholmslinjen og deres lavere priser havde vinterturisme aldrig været en mulighed, siger han, men påpeger endvidere, at der også skal være gode oplevelser for gæsten, hvorfor hans virksomhed både arbejder med spa- og forkælelsesophold og eksempelvis feriepakker med ølsmagning og frokost på Svaneke Bryghus.

– Det er selvfølgelig meget nemmere sagt end gjort at gøre Bornholm til en vinterdestination, tilføjer han.

– Det har jo taget over 100 år at udstrække sæsonen blot fra påske til oktober, og nu skal vi så tage fem måneder ekstra ind i sæsonen. Det er ikke umuligt, men det er heller ikke nemt, for der ligger en kæmpe kommunikationsopgave i at få forklaret gæsterne, at Bornholm også er en vinterdestination. Sagen er bare, at hvis ikke vi gør forsøget, ja, så lykkes det jo i hvert fald aldrig.

Flere helårsjob

At lave en vinterturisme-kampagne med eksempelvis annoncer i næsten alle landsdækkende dagblade samt en række ugeblade som Billed Bladet, Familiejournalen og Femina koster mange penge, men direktøren betoner, at i Team Bornholm forventer man ikke, at det kan skabe overskud de første to-tre år.

– Vi er bare nødt til at starte et sted og ja, det koster nogle penge, men hvis vi så med årene kan få opbygget vintermarkedet, vil det være fantastisk. Ikke bare for de feriesteder, som vi udlejer på vegne af, men for Bornholm generelt, siger han og fortsætter:

– Hvis vi kan få flere turister til Bornholm i vinterhalvåret, skaber det grundlag for, at flere aktiviteter og seværdigheder kan holde åbent året rundt, og der kommer faktisk flere og flere oplevelser, der har åbent hele året. Tag det store julemarked i Nexø, som havde premiere i år, og eksempelvis Juhls Minigolf, hvor et ungt driftigt par har investeret i en indendørs minigolfbane. Det er særdeles godt for Bornholm med sådanne tiltag, og hvis vi med flere turister i vinterhalvåret kan hjælpe med at skabe kunder til den slags oplevelser, vil jeg være glad. Det handler egentlig om at skabe nogle positive cirkelvirkninger, hvor flere oplevelser skaber grundlaget for flere turister – og flere turister skaber grundlaget for endnu flere oplevelser.

– De positive effekter skaber flere helårsjob i den bornholmske turistbranche og følgeerhvervene, og dermed kan vi forhåbentlig tiltrække endnu flere tilflyttere, som lægger nogle skattekroner på Bornholm – og således er med til at finansiere vores alles fællesønske om et "velfærds-Bornholm”, som der for eksempel blev talt så meget om i den kommunale valgkamp, slår Rasmus Lund fast.

Og så sent som her i december kunne Per O. Petersen, der er bureauchef for Sol og Strand Bornholm, da også her i avisen fastslå, at interessen for at holde jul i et feriehus på Bornholm er stigende, hvilket han kunne konstatere i både 2020 og her i 2021, mens han kun skal kigge få år tilbage for at konstatere, at da var stort set ingen feriehuse udlejet i december.

En del af fortjenesten for denne nye ferie-tendens skal formentlig tilskrives corona, men tilbage står, at Sol og Strand Bornholm nu lejer feriehuse ud i uger, hvor det tidligere ikke kunne lade sig gøre.

– Vi ser at efterårssæsonen bliver forlænget, så vi kan mærke det. I hvert fald kan vi se, at tyskerne bliver ved med at komme gennem hele efteråret og vinteren med, sagde Per O. Petersen yderligere.

Også han satte stor pris på, at flere forretningsdrivende holder åbent længere, så der faktisk er noget at rejse efter, hvilket nærede hans drømme om, at helårsturismen er ved at være en realitet.