Brintbussen på Bornholm

Brintbussen på Bornholm
Brintbussen besøgte Bornholm i forbindelse med Folkemødet, og i dagene op til stod den parkeret ved Toyota i Aakirkeby. Foto: Jim Maar
ERHVERV | Torsdag 23. juni 2022 • 06:00

Bornholm havde i folkemødeugen besøg af en bus, der kører på brint. Besøget var arrangeret af Toyota og virksomheden Everfuel, der arbejder med udvikling af brint som brændstof. Bussen var på Bornholm for at køre demonstrations-ture for interesserede bornholmere og folkemødedeltagere.

I sidste uge kunne man opleve en meget støjsvag bus på de bornholmske veje. Det var Toyotas nye brint-bus, der var på charmeoffensiv i forbindelse med Folkemødet i Allinge.

Besøget var arrangeret af Toyota Danmark i samarbejde med virksomhederne Everfuel og Ørsted for dels at demonstrere, hvordan det vil være for passagererne, hvis de bornholmske busser i fremtiden kører på brint, men også for at sende et signal til politikerne om, at brint i fremtiden kan blive en fantastisk energikilde til biler og busser.

De passagerer, der tog turen, var i hvert fald meget tilfredse. Det fortæller indehaveren af Midtbornholms Auto i Aakirkeby, Jim Maar.

– Fredag og lørdag kørte bussen nogle shuttleture fra lufthavnen til Folkemødet, tre ture hver dag, hvor der på vejen blev informeret om, hvordan det går med brint i Danmark.

Og det var lidt sjovt, for jeg hørte fra nogle af mine kunder, der bor i Arnager, at de var cyklet til lufthavnen for at tage brint-bussen til Allinge. Og så var de kørt hjem i en af BATs dieselbusser. Og der var jo himmelvid forskel. Brintbussen støjer jo slet ikke på samme måde som en dieselbus, så de havde været rigtig glade for turen, fortæller Jim Maar.

 Ud over en enkelt bus, så kører der i øjeblikket i København 100 brint-taxier rundt, og i Paris har man sat 600 af dem i drift, for simpelthen at råbe politikerne op. 

Kan ikke tankes op

Bussen var af mærket Toyota og kom fra Tyskland, hvor den til dagligt, sammen med syv andre af slagsen, kører i fast rutefart. Og faktisk kører der også en brint-bus rundt i København, siger Jim Maar.

– Ud over en enkelt bus, så kører der i øjeblikket i København 100 brint-taxier rundt, og i Paris har man sat 600 af dem i drift, for simpelthen at råbe politikerne op. For at gøre opmærksom på, at der er andet end elbiler på markedet. Brint er jo et alternativ til el, og allerede nu er der kommercielle producenter af brintbiler. Toyota og Huyndai gør meget ud af det, og jeg har hørt, at BMW også er gået i gang. Så de er på vej, mener Jim Maar.

Problemet er, at det i Danmark fortsat er yderst svært at finde et sted at tanke sin brintbil. Bussen og de taxier, der besøgte Folkemødet, var da også nødt til forholdsvis hurtigt at køre retur til København for at få fyldt tanken op igen.

– Der er i dag kun syv brintstationer i Danmark, og hvis vi skal køre i brintbiler på Bornholm, så kræver det, at der etableres nogle tank-stationer her.

Men kan man som privatkunde hos dig købe en brintbil i dag?

– Ja det kan man godt. Vi har en i vores sortiment. Den kører 600 kilometer på en påfyldning. Det særlige ved brintbiler er, at der sidder en lille motor som laver brint om til strøm. Så det er i realiteten en elbil, der producerer strømmen efterhånden som man bruger den. Når man sidder på bagsædet, er der en smule pludren når brinten omdannes til strøm, men ellers er den lydløs som en elbil.

Hvad er en brintbil, og hvordan virker den?

Et brændselscellekøretøj er et elektrisk køretøj drevet af en elmotor. Elektriciteten til elmotoren produceres på stedet i bilens brændselscellestak. Brintbiler er bedre for miljøet, da de ikke udleder nogen skadelige gasser eller forurenende stoffer under kørslen – kun vand. Det er en bæredygtig transportform, idet brint kan fremskaffes fra vedvarende energikilder.

Brændselscellen producerer elektricitet ved at forbinde brint fra tankene med ilt fra luften udenfor. Elektriciteten driver elmotoren og oplader batteriet.

Der går mange år med grøn omstilling

Toyota-manden fra Aakirkeby mener, at brint bliver en del af fremtiden.

– Der er jo en del debat lige nu om el. Har vi strøm nok? Har vi hurtigladere nok, og den slags spørgsmål. Med en brintbil tanker man på samme måde som en almindelig bil. Det tager samme tid. Men omstillingen kommer bare til at tage rigtig lang tid, mener Jim Maar.

Han peger på, at der på Bornholm kører omkring 21.000 biler, og der bliver hvert år solgt omkring 1.000 nye. En hurtig udregning viser dermed, at hvis alle fra nu, og frem til 2030, købte en elbil eller en brintbil, så ville der i 2030 fortsat køre 15.000 "sorte" biler rundt på de bornholmske veje. Og dermed vil der gå rigtig mange år, inden hele bilparken er skiftet ud. Og netop det faktum var også grundlaget for brinbussens besøg på Folkemødet.

– Det man ønskede med Folkemødet var at give brugerne indblik i, hvordan det føles at køre i en brintbus og i brintbiler. Der var også fire Toyota brint-taxier herovre torsdag og fredag. Og politikerne, der var inviteret, var da både nysgerrige på teknologien, og lydhøre overfor de fremskridt, der er sket, både i EU og i Danmark. Og nu snakker vi jo meget om energiøen, som der er planlagt ud for Bornholm. Og det ser ud til, at vi får en masse strøm i overskud. Jeg har læst, at de har planer om at lave brændstof til skibene af det, men hvorfor ikke også bruge den overskydende strøm til at lave brint. Det er jo en god mulighed for at opbevare strømmen på en fornuftig måde, foreslår Jim Maar.

Så hvornår tror du, vi kan forvente at kunne tanke brint på Bornholm?

– Jeg tror vi skal 5-7 år ud i fremtiden, lidt afhængigt af hvor hurtigt udviklingen går.

 

Hvad er brint?

Brint har grundstof nr. 1 i Det Periodiske System, har forkortelsen H og er den letteste af alle luftarter.

Det er det mest enkle og mest udbredte grundstof i universet.

Brint danner kemiske forbindelser med næsten alle andre grundstoffer, og indgår i størstedelen af alle organiske forbindelser.

Sammen med kul (carbon), ilt (oxygen) og H20 (vand) er brint det vigtigste grundstof i levende organismer.

På jorden findes brint ikke i fri form, og er derfor ikke en energikilde, men en såkaldt energibærer, som kan bruges til at oplagre og transportere energi.

 



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT