Toyota-manden fra Aakirkeby mener, at brint bliver en del af fremtiden.
– Der er jo en del debat lige nu om el. Har vi strøm nok? Har vi hurtigladere nok, og den slags spørgsmål. Med en brintbil tanker man på samme måde som en almindelig bil. Det tager samme tid. Men omstillingen kommer bare til at tage rigtig lang tid, mener Jim Maar.
Han peger på, at der på Bornholm kører omkring 21.000 biler, og der bliver hvert år solgt omkring 1.000 nye. En hurtig udregning viser dermed, at hvis alle fra nu, og frem til 2030, købte en elbil eller en brintbil, så ville der i 2030 fortsat køre 15.000 "sorte" biler rundt på de bornholmske veje. Og dermed vil der gå rigtig mange år, inden hele bilparken er skiftet ud. Og netop det faktum var også grundlaget for brinbussens besøg på Folkemødet.
– Det man ønskede med Folkemødet var at give brugerne indblik i, hvordan det føles at køre i en brintbus og i brintbiler. Der var også fire Toyota brint-taxier herovre torsdag og fredag. Og politikerne, der var inviteret, var da både nysgerrige på teknologien, og lydhøre overfor de fremskridt, der er sket, både i EU og i Danmark. Og nu snakker vi jo meget om energiøen, som der er planlagt ud for Bornholm. Og det ser ud til, at vi får en masse strøm i overskud. Jeg har læst, at de har planer om at lave brændstof til skibene af det, men hvorfor ikke også bruge den overskydende strøm til at lave brint. Det er jo en god mulighed for at opbevare strømmen på en fornuftig måde, foreslår Jim Maar.