Stop!

Stop!
Sådan ser de nye skraldespande ud, der i øjebliket bliver kørt ud til de bornholmske husstande. Foto: Holger Larsen
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 15. august 2024 • 15:30
Af:
Helle Schultz
Esrum
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 15. august 2024 • 15:30

Stop - fjern gyselige nye affaldsspande fra Rønnes/Bornholms uerstattelige, historisk smukke gamle byer straks.

Jeg var i sidste uge i smukke Rønne, hvor jeg med rædsel overværede den største skændsel mod Danmarks smukke, uerstattelige gamle kulturhistoriske by.

Det var opsætningen af de frygtelige, nye affaldsspande på gaden foran byens helt unikke små, smukke kulturhistoriske rækkehuse. De ufatteligt grimme, store spande dominerer fuldkommen synet ned i gaderne.

Dette er en skamplet på vores alles uerstattelige kulturarv, som utilgiveligt med en så stor grimhed vil skade Rønne, Bornholm, øens gamle byer og huse og Bornholms befolkning - altså os alle.

Oprør

Jeg mener, at alle på Bornholm straks bør gøre fælles front/oprør og kræve de afskyelige nye affaldsspande fjernet fra Rønnes gader straks.

Det gælder ikke kun Rønne, men også Bornholms øvrige uerstattelige og smukke historiske byer.

Det gælder ikke mindst set i lyset af, at øen, som en del andre kommuner i Danmark, har svært med at få økonomien til at række.

Ikke grøn omstilling

Jeg mener samtidigt, at det nye affaldssystem intet har med ‘grønt omstilling’ at gøre.

For det første er det umuligt for myndighederne at kontrollere korrekt anvendelse/ sortering heraf hos borgerne. For det andet fordi affaldet, som man forstår på eksperter, mere miljørigtigt burde håndteres/sorteres/genanvendes centralt med ny teknologi med videre.

For Bornholm vil den nye affaldsordning, som jeg forstår sagen, blive langt mere klima/ miljøødelæggende end den nuværende, da der fremover skal bruges en masse diesel-olie til løbende at transportere øens fremtidige affald væk fra øen.

Så hvad er meningen med at ødelægge og skamfere Danmarks uerstattelige og særligt smukke ø og øens gamle byer med så grimme spande?

Det er en uforstandig og hovedløs politisk beslutning, som må skræmme turister og mulige tilflytterne til øen langt væk.

Jeg håber inderligt, at Bornholm vil gøre fælles front og oprør mod det nye affaldsspandsovergreb mod øen, som vi alle elsker og kræve samtlige nye affaldsspande fjernet fra øen straks.

Hvordan kan det være lovligt?

Endvidere forstår jeg ikke, at det kan være lovligt på den måde at skænde øens gamle kulturhistoriske huse.

Det gælder ikke mindst set i lyset af, at Bornholms kommune helt rigtigt er meget omhyggelig med at beskytte de gamle huse mod uhistoriske ændringer og istandsættelser.

Jeg håber, spandene er fjernet helt fra øen inden kongen og dronningen snart kommer på deres kongelige besøg til vores smukke ø.

Mere begavet

P.S.

Jeg mener, det samtidig er uforståeligt, at Bornholm, der skammeligt har fået ødelagt og stoppet sit vigtigste erhverv - fiskeriet - oveni de nye affaldsspande skal skændes af det enorme nye projekt - el-akumulatoranlægget, Energiø Bornholm - der skal placeres ned til den magisk smukke kyst vest for Dueodde.

Som klima/miljøforkæmper mener jeg, at den såkaldte ‘grønne omlægning’ ikke retfærdigør ødelæggelse af vores lille lands uerstattelige gamle bygninger og naturværdier.

Det må gøres mere begavet! - for eksempel ved helt at stoppe eller helt 'ægte grønt' at omlægge vores og verdens dokumenteret allerstørste klima/miljøødelægger

‘GYLLE, GIFT-landbruget’.

Følg debatten på facebook!

FORSVAR AF BORNHOLM

Forbereder sig på det værste scenarie: 'Vi kan aldrig forlade øen'
EKSKLUSIV | ABONNENT

Forbereder sig på det værste scenarie: 'Vi kan aldrig forlade øen'

Gotlands beredskab inkluderer et samarbejde mellem alle på øen, mad og medicin til 90 dage og en plan for evakuering. Men ikke væk fra øen. Totalforsvaret bygger på, at øen står sammen. Kom med til statustjek på Sveriges Bornholm.
Den bornholmske minihær får kritik: Nu står chefen frem
BAGGRUND | ABONNENT

Den bornholmske minihær får kritik: Nu står chefen frem

Selvom Bornholms Regiment er oprettet på papiret, er der endnu ikke etableret et regiment, indrømmer oberst Lars Nygaard. Han forklarer i et interview til Tidende, hvorfor det tager tid. Én udfordring bekymrer ham især – og den bekymring deler forsvarsminister Troels Lund Poulsen.
FÅ ABONNEMENT