Skal vi forsat kunne drikke vand fra hanen?

Skal vi forsat kunne drikke vand fra hanen?
Arkivfoto
KOMMENTAR | DEBAT | Fredag 24. januar 2025 • 05:30
Af:
Uffe Thomsen
Muleby
KOMMENTAR | DEBAT | Fredag 24. januar 2025 • 05:30

Forurenede boringer.

At over 50 procent af drikkevandsboringerne i landet er forurenede af pesticider er mildest talt bekymrende.

Gad vide hvad drikkevandet indeholder på Bornholm - ikke mindst set i lyset af, den enorme forurening af både pesticider og næringsstoffer, som det intensive opdræt af over en halv million slagtesvin efterlader.

Livet i havet forsvinder

En meget stor del af pesticiderne og næringsstofferne bliver ikke optaget i jorden, men havner nede i vores grundvand og dermed i rentvandreservoirer og videre ud i åer, søer fjorde og havet omkring os - ikke mindst i Østersøen.

Resultatet ses tydeligt langs Østersøens kyster, hvor livet næsten er forsvundet.

Rent drikkevand

Jeg er født i halvtresserene og har altid været både glad og stolt over, at vi i Danmark har og har haft rent drikkevand i rigelige mængder.

Selv i mine unge dage måtte man købe rent drikkevand på flaske i Sydeuropa, da vandet fra hanerne allerede den gang var forurenet. Der må vi bare ikke lade ske herhjemme.

Desværre har jeg og min generation været hård ved vores natur, og ødelæggelserne ses overalt, hvorfor vi også har opgaven med at rydde op efter os.

Grøn trepart

Regeringen har lanceret en grøn trepartsaftale, som kommunerne tilsyneladende skal føre ud i livet. Det er i min optik næsten som at sætte ulven til at vogte får.

Den grønne trepartsaftale kan være er en god begyndelse for at få givet vores lavlandsområder og randområder langs vores åer tilbage til naturen samtidigt med, at der plantes mere skov.

Det kan kun være et vigtigt skridt i den rigtige retning.

Så lad nu ikke den grønne trepartsaftale blive til unyttige hensigterklæringer.

Lokalt eller centralt

Men er det muligt, at styringen af denne helt vigtige proces overlades til landets politisk forskellige kommunalbestyrelser - eller er opgaven så stor, at det kræver ensartet planlægning styring og gennemførelse, hvilket jo kun kan betyde, at staten har opgaven.

Desværre er den grønne trepartsaftale ikke nok, hvis vores vand forsat skal kunne drikkes rent fra hanen. Udledningerne af kvælstoffer og pesticider fra landbruget side skal nedbringes betragteligt, eller helt fjernes, hvilket også kan betyde, at den animalske produktion af for eksempel svin skal nedbringes, og de grønne fødevarer opprioriteres og dyrkes økologisk.

Sker det, kan vores børnebørn også drikke rent vand fra vandhanerne, når de bliver voksne.

Følg debatten på facebook!

KAMPEN OM KULHUSET

Kulhus-ejere slår igen mod utilfredse naboer
TOPNYHED | ABONNENT

Kulhus-ejere slår igen mod utilfredse naboer

Morten Pedersen, der sammen med arkitekt Dorte Mandrup vil omdanne det historiske kulhus i Sandvig til bolig, tager nu bladet fra munden. Han kalder naboernes indsigelser for hykleriske.
Kulhuset kalder på sammenhold – ikke krig

Kulhuset kalder på sammenhold – ikke krig

Sandvig har en svær opgave foran sig. Sagen om det historiske kulhus skal landes, så byen får liv, kulturarven sikres og indbyggerne fortsat kan nyde deres nuværende forhold.
FÅ ABONNEMENT