Det at ruste et land til det værst tænkelige kræver noget af alle – men der er ikke noget alternativ. Vi kan ikke ændre Trumps og Putins handlinger, men vi kan tage aktivt ansvar for vores eget beredskab, forsvar og fællesskab, for disse skal opbygges og opstilles inden, at man får brug dem.
Bornholm igen
Alt det her får en konsekvens for vores ø – vi er nationens østligste punkt, vi har både radar og lyttestationer, vi ligger som en prop i Østersøen - en prop som er vigtig at beherske, såfremt man har ambitioner om at ekspanderer ind i Baltikum.
Lige nu afventer vi Forsvarschefens militærfaglige anbefalinger – jeg forventer yderligere aktivitet, både i Rønne og Allinge, og en løbende tilpasning/udbygning af vores øjne og øre mod øst – jeg kan ikke helt vurdere nødvendigheden af sidstnævnte, da Sveriges og Finlands indtræden i Nato kan spille ind.
Men infrastrukturen på bunden af Østersøen kræver, at der i samarbejde med andre lande, iværksættes noget mere permanent end den Nato-tilstedeværelse, som vi ser i dag.
Jeg har løbende gennem de sidste år i forligskredsen forsøgt at løfte både panserværn og luftværn til øen. Luftværn er forsvarschefen ved at undersøge, et system til vores brigade, og et system til at forsvare landet som helhed – men om det betyder et batteri til Bornholm, må de militærfaglige anbefalinger afgøre.