S-politiker: Jeg tager selv skraldet – Bofa skulle gøre det

S-politiker: Jeg tager selv skraldet – Bofa skulle gøre det
Pedersker Præstegård. Arkivfoto: Allan Rieck
SYNSPUNKT | ABONNENT | 21. JAN 2023 • 07:54
Af:
Claus Larsen-Jensen
Pedersker Præstegård
Søndre Landevej 212
Pedersker
SYNSPUNKT | ABONNENT
21. JAN 2023 • 07:54

Affaldssorteringsanlæg skal ikke forgrimme min ejendom og landskabet.

 

I snart et halvt år har jeg selv leveret mit køkken- og papiraffald til en af genbrugspladserne, for Bofa er ophørt med at hente det affald, som jeg årligt over ejendomsskattebilletten betaler for.

Jeg er en af de 5.500 bornholmere, der en dag på vej til en opgave udenfor Bornholm så, at der i toppen af min skraldespand lå en uadresseret løbeseddel, som fortalte mig, at jeg ikke længere ville få afhentet mit affald, hvis jeg ikke inden for 14 dage ændrede plads omkring mit skrald. Da jeg kom hjem og hurtigt skulle af sted igen, var der stadig ikke hentet affald, og der lå en ny uadresseret løbeseddel. Så siden har jeg i de mange måneder selv håndteret det. Jeg får hver uge troligt besøg af skraldefolk, som ikke fjerner mit skrald, men bare lægger en ny plastiksæk.

Hvad er problemet? Jeg har tidligere etableret en skraldplads mellem to bygninger, opført plankeværker, lagt fliser og købt pæne skraldespandsstativer, for at det kan se ordentligt ud. Men problemet er, at der, fordi landskabet giver en lille niveauforskel på vel 10-12 centimeter, så vil de ikke hente mit affald.

Det hævdes, at 10 år gamle arbejdsmiljøregler ikke er overholdt. At give os som borgere 14 dage til en ændring, som vi selv ved egen indsats, og slet ikke hvis vi skal have et firma til at ordne det, kan nå det. Det forekommer temmelig borgerfjendsk med en frist på 14 dage. Men her gælder ingen kære mor. Vi må selv finde ud af at komme af med affaldet.

Nok kan vi på nettet se, hvilke skraldestativer der var tiltænkt med den skraldeordning, der nu er skrottet. Men undskyld, jeg anlægger ikke en ny pladskrævende skraldeplads med fliser og plankeværker i niveau, førend jeg ser, hvad en skraldordning betyder i praksis. En sådan ændring vil formentlig, hvis jeg selv udfører arbejdet, vel løbe op i en udgift på 15.000-20.000 kroner og endnu mere, hvis jeg skal have et firma til at lave det. Jeg synes faktisk, at det er urimeligt, at man pålægges en sådan udgift.

Men selv med en sådan ny plads, ville det ikke være nok for Bofa, for der skal også med fliser, beton eller asfalt anlægges cirka 10-12 meter lang kørevej til den lastbil, der skal hente skraldet. Det vil fuldstændig ændre karakteren omkring mine bygninger, som jeg ikke kan acceptere, når de rent faktisk kan bakke hen dertil, fordi underlaget kan holde til det.

Jeg hev fat i Bofas direktør om sagen, fordi jeg var utilfreds med dette. Jeg skrev bevidst som borger, ikke som medlem af kommunalbestyrelsen, for her drejer det sig om mine personlige vilkår og ikke om kommunens beslutning om affald, som jeg har mange meninger om, men ikke ville blande ind i min sag. Det medførte, at der kom en person fra Bofa og fortalte mig, hvad jeg vidste, og foreslog, at jeg jo midt ud for en smuk bindingsværkslænge fra 1700-tallet kunne gøre skraldespande til centrum for det syn, man får af min ejendom, men her skulle også anlægges en plads. Eller jeg kan 'pynte' indsigten til min ejendom og skæmme udsigten til Pedersker Kirke med en skraldplads ved indkørslen til min ejendom fra Søndre Landevej. Det kan godt være, at Bofa har skrald som centrum, men det er ikke centrum i mit liv, og affaldssorteringsanlæg skal ikke forgrimme min ejendom og landskabet.

Så jeg får ikke afhentet affald. Fortolkningen af reglerne er så firkantede, at der ikke er udsigt eller villighed til en løsning, som ikke skæmmer voldsomt. Hvad er konsekvensen: Bofa har afskaffet afhentning af affald hos mig. Og de kan så, når vi en gang ved, hvad affaldsordningen bliver på Bornholm, spare sig, så længe der ikke ligger en acceptabel aftale. Og så behøver Bofa/Fugato ikke hver fredag og køre ned ad min vej, ikke hente affald og aflevere en sort skraldesæk. Kan vi ikke få lidt sund fornuft ind. Jeg er jo ikke imod et godt arbejdsmiljø og affaldssortering. Men vi skal diskuterede, hvordan det udmøntes. Lad mig erindre om, at Bofa som kommunalt selskab er skabt til gavn for borgerne.