Pava gør op med CO2-afgiften

Pava gør op med CO2-afgiften
KOMMENTAR | ABONNENT | 26. FEB 2024 • 05:30
Af:
Poul Pava
kunstner
kommentator
KOMMENTAR | ABONNENT
26. FEB 2024 • 05:30

Pava undrer sig over, hvorfor landbruget skal have co2-afgift.

Man vil lægge en stor co2 afgift ud på landbruget også på Bornholm.

Så stiller jeg et spørgsmål her i dag i avisen - nemlig et spørgsmål ingen rigtig svarer på udover, at vi alle skal bidrage til at få et bedre klima. Hvordan?

Ja for hvordan bliver klimaet, luften eller vinden på vores klode bedre af at smadre landbruget med disse afgifter? Sker der andet end, at produktionen og arbejdspladser blot eksporteres til Polen eller andre lande? De sviner endnu mere og er ikke så ligeså effektive som vores landmænd med højtydende køer.

Ja. Bliver verdens klima overhovedet bedre af, at lille Danmark bliver kvalt i afgifter fra staten? Jeg kan ikke se, hvordan det gavner noget nogen steder andet end dem, der overtager disse hverv og sviner endnu mere. Dagens store spørgsmål, som ingen rigtig vil svare på, må være dette:

Slukker man ikke bare nogle små ret grønne skorstene i Danmark og kun med det resultat, at endnu større sorte tændes lige ved siden af os? 

Hvorfor kan ingen svare på dette for eksempel? Jeg har skrevet om det før, hvor jeg jo skrev, at luften fra de andre lande jo ikke sådan lige flyver i en stor bue uden om Danmark og lille grønne Bornholm.

Og til sidst: Hvem – undskyld - kan for fanden da svare på dette simple spørgsmål - nogen må kunne.

Uanset hvor mange afgifter man lægger på en ko, så er den jo ikke installeret med et partikelfilter. Derfor vil den fortsætte med at udlede co2 - alt imens politikerne, dem du og jeg har valgt - de fleste levebrødsfolk - stemmer for det ene og andet vanvid. Det er godt, man ikke vælge læger ud fra, hvem man nu syntes er flink.

Tænk hvis jeg blev stemt ind som hjertelæge ude på Bornholms Hospital af et flertal, der syntes, jeg er sjov.

Hilsen Poul Pava medlem af anonyme små miljøsvin ...

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT