Nej, hr. chefredaktør, lad os tale om EU

SYNSPUNKT | ABONNENT | 7. JUN 2022 • 19:00
Af:
Teddy Kofoed
Stavsdalvej 18
Østerlars
SYNSPUNKT | ABONNENT
7. JUN 2022 • 19:00

I avisen dredag 3. juni skriver Bornholms Tidendes chefredaktør på lederplads ”Lad os tale om noget andet end EU”.

Samtidig kan man andetsteds i avisen læse, at vælgerdeltagelsen på Bornholm var lavere, end sidst vi havde en EU-folkeafstemning i 2015.

Det var det generelle billede i hele Danmark, med undtagelse af nogle ganske få egne. Hvilket, som en efterrationalisering, er blevet problematiseret i medierne landet over.

Søger man efter forklaringer på hvorfor, skyldes det måske den holdning, Bornholms Tidendes redaktør eksponerer ovenfor.

For med forklaringer som at EU er for langt væk fra borgerne, at EU-politik er for indviklet til at forstå, at EU-parlamentet alligevel ingen magt har osv., har medierne nedprioriteret EU-politik, og gennem 50 år vænnet vælgerne til at lukke øjnene for den europæiske dimension. Undtagelsen har været spørgsmål om suverænitetsafgivelse.

Men der er al mulig grund til, at medierne har fokus på EU, og de kampe der tages der. Ikke mindst set i lyset af den tiltagende polarisering af partigrupperne i EU-parlamentet, hvor Europas fascister og nationalister arbejder for at slå pjalterne sammen. Jeg bemærkede, at Philippe Olivier, Le Pens rådgiver og MEP fra Frankrig, besøgte Dansk Folkeparti på afstemningsdagen i onsdags. Det har mig bekendt ikke været normalbilledet, at udenlandske putinister har været gæster ved danske valghandlinger? Jeg kunne da i al beskedenhed foreslå, at medierne interesserer sig for, hvad det skyldtes?

 

 

Kære Teddy Kofoed

Tak for dit læserbrev. Du har fuldstændig ret. EU er ekstrem vigtig for vores samfund og træffer i dag afgørende beslutninger på langt de fleste områder. Når vi i lederen giver luft for en tanke om at fokusere på andet end EU, skyldes det kun et lokalt behov og en lyst til at vende snuden mod vores egen andedam. Men den er korrekt anført også reguleret af EU. Vi har som medier en særlig pligt til at holde fokus på magthavere og -institutionerne. Tak for opsangen.

Kristoffer Gravgaard

Chefredaktør