Mørkets muligheder

SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 25. november 2024 • 19:00
Af:
Johannes Thuneberg
Klemensker
SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 25. november 2024 • 19:00

Skribenten vil gerne forstå mørket.

Jeg går det meste af tiden og spekulerer på, hvad mørket bevirker.

Det er en kendsgerning, at virkningen er uafhængig af, om der er lys på eller ej. Den konklusion kommer jeg til ud fra følgende.

Konklusion

Er det ikke lidt paradoksalt, at sorte flader både optager, henholdsvist afgiver, varme bedre end flader i andre farver?

Jeg fik engang at vide, at hvis jeg ville male cylinderen på min motorcykel, så skulle det være med sort af hensyn til varmeafgivelsen. Ud fra dét må samme gælde for eksempelvis almindelige radiatorer i vore huse. Det gør man så ikke af æstetiske grunde.

Årsagen til virkningen af sort skal sandsynligvis søges i mørket, hvis partikler har bedre forbindelse til sorte flader end til flader i andre kulører.

Andet kan jeg ikke få ud af dét fænomen.

UFOer

Jeg vender lige tilbage til UFOer, som er blevet observeret at flytte sig - under vand - med uhørt fart, 400 km/t.

Hvis det er korrekt målt, så er der et indlysende problem for UFO - navigationen! Lys rækker ikke langt nok til den fart! Så det kunne være rart at vide hvad de stiller op for at kunne “sejle” sikkert, uden risiko for at ramme for eksempel store dyr som hvaler.

Et vildt gæt fra min side går ud på, at de har en kraftig projektør, som kan oplyse eller måske opmørke havet forude. På én eller anden facon må de jo have en mulighed for at kunne se rigtig langt!

Hvad nu hvis de har fundet frem til en slags spejl for “sort lys”, så ser de måske langt nok. De sejler ikke “baglæns”, men efter en slags stillestående undervandsradar! For øvrigt kan “spejlbilledet” vendes efter behag, så man ser i sejlretningen. (indrømmet, ren fantasi).

Udfordringen

Det mørke stof, mørket, er lige så spændende, nej, mere! -i og med at det den dag i dag udgør en reel udfordring.

Det gælder særligt, hvad angår en mulighed for at kunne lægge beslag på de mange kræfter mørket besidder (altså, nogle af dem).

Debatredaktørens bemærkning

Den fremførte teori - fremsat af Arne Gabs - er ikke i overensstemmelse med den generelt accepterede fysiske teori. Det er dog videnskabens natur at være til evig debat.

FÅ ABONNEMENT