Jeg er absolut overbevist!

SYNSPUNKT | DEBAT | Torsdag 24. oktober 2024 • 20:00
Af:
Johannes Thuneberg
Klemensker
SYNSPUNKT | DEBAT | Torsdag 24. oktober 2024 • 20:00

Thuneberg vakler ikke i troen om, at Arne Gabs teori om mørket er sandheden.

Da jeg lever i absolut sidste del af min naturlige levetid, så er det mig magtpåliggende at fortælle, at jeg dør i absolut overbevisning om rigtigheden af den teori, som blev fremsat i 1992 af Arne Gabs.

Han blev født på Langeland i 1921. Han slog sig ned i Tønder som fotograf med egen forretning. Han var meget bevidst om naturens storhed og interesserede sig for vejret, og hvordan det udviklede sig og kaldte sig vejrprofet. Så var jordskælv også interessant for ham i forsøg på om muligt at forudsige dem.

Universet

Men så blev han betaget af universet omkring os i stort og småt, og skrev bøger om sine iagttagelser.

Det egentlige scoop kom, da han indså, at mørket det stof, som opfylder al den plads, som ikke er optaget af galakser i hobetal, ER ophav til tyngdekraften.

Jeg undrer mig over, at troen på mystiske kræfter - for eksempel inde fra jordens indre - skulle kunne være den søgte årsag. Gak!

Den meget udbredte tro udelukker for mit vedkommende i øvrigt slet ikke, at i bedste overensstemmelse med naturen, at hvis man er væk, så er man væk, som tilfældet er for alt levende; det er simpelthen naturens “mening”.

Sammenhængen mellem tyngdekraft og magnetisme er for resten for enkel og indlysende til ikke at være rigtig!

Slut for denne gang.

Debatredaktørens bemærkning

Den af Arne Gabs fremførre teori er ikke i overensstemmelse med den alment anerkendte fysiske teori, men det er videnskabens natur at være til evig debat.

En sijllavitta

‘Sijllagjæl’ (indvolde fra sild) som man klaskede op på en væg i forskellige figurer, fx et ansigt, for at forskrække folk om natten, idet det lyste (fosforescerede). Teinnæs illustrerer ordet med følgende citat: ‘Pass du på, ønte varr så vikti, æjlla kajn du tro jâ ska lawa dai en sijllavitta’.
FÅ ABONNEMENT