Leder: Gylletanken i rundkørslen

Leder: Gylletanken i rundkørslen
Lederen handler i dag om et nyt kunstværk i en rundkørsel. Foto: Jacob Jepsen
LEDER | DEBAT | BORNHOLM | Torsdag 28. oktober 2021 • 05:30
LEDER | DEBAT | BORNHOLM | Torsdag 28. oktober 2021 • 05:30

Skal kunst formidle skønheden i verden, eller er der mere i den end som så.


Nu er den smeltede gylletank af Esben Klemann i rundkørslen ved Torneværksvej endelig ved at være klar. Det sætter gang i debatten, ligesom det er sket med de to andre rundkørselskunstværker i rundkørslen ved Vibegaard og rundkørslen ved Snorrebakken og Østre Ringvej.

Mange kritiserer den for at se farlig ud. Formen ligner herfra umiskendeligt en kopi af den slags gylleholdere, som de fleste store landbrug har. Dog er den ene side nærmest smeltet sammen. Kunstneren selv, Esben Klemann har også udtalt, at han er inspireret af gyllebeholdere. Rå beton og en form, der leder tanken mod gylle, er ikke umiddelbart noget, der glæder øjet og spænder smilebåndet. Samtidig fremfører flere, at udsigten igennem rundkørslen er forringet, og faren ved at køre direkte ind i rundkørslen er øget markant, når der står en urokkelig betonklump i midten.

Det er let at lade sig forarge over både gylle og sikkerhed, selvom ingen af delene formentlig er helt korrekte. Det er formentlig meget få trafikuheld i rundkørsler, hvor bilerne kører ind over midten, og om gyllen rent faktisk er, hvad kunstneren ønsker, vi skal tænke, ligger ikke klart.

Da nisserundkirken ved Vibegaard, og container-skellettet ved Snorrebakken stod klar for offentligheden, var der bestemt ikke røde roser fra folket. Debatten glødede også dengang.

Det kan kunsten og de tre kunstværker specifikt - uanset om de fremstår som romantiserende skæve versioner af rundkirker eller postmoderne oprør med det offentlige rums æstestik. Alle får pludselig en mening om kunst og forholder sig til, hvad der virkelig vil være godt, pynte eller skabe debat i det offentlige rum. Blomster, bindingsværk, udsyn m.m..

Megen stor kunst har været kritiseret i sin samtid – en kritik der senere er gjort til skamme af historiens sagligkåring.

Om den rustne container, nissekirken og den smeltede gylletank formår at blive saligkåret af senere generationer er svært at afgøre. Men de har alle tre formået at sætte gang i debatten om, hvordan vores herlige Bornholm skal vise sig.

Herfra er en stor glæde ved de historiske detaljer, som Bornholms Tidende med sit historiske, gotiske logo stadig værner om. Rødhætterne, rundkirkerne, de gamle busskure med stednavne, røgskortstenene og hasleklinkerne er alle eksempler på historiske elementer i vores offentlige rum, der emmer af Bornholm og skaber vores kultur. Men det er nok for uambitiøst bare at være et frilandsmuseum med historiske værker. Vores samfund og kultur skal også udvikle sig og følge med. Om formen så er rund som en bornholmsk gylletank eller rundkirke, det må den enkeltes øje afgøre. Herfra hylder vi kunsten – også den vi ikke lige falder for, når den udvider vores horisont.



FÅ ABONNEMENT