Det bornholmske samfund er indiskutabelt afhængig af en stærk færgeforbindelse, og Bornholmslinjen gør helt sikkert sit bedste for at være netop dét. Hvis vi kigger på det statstilskud, som færgeoperatøren har fået de seneste år, så har det i løbet af den igangværende kontraktperiode bevæget sig op over 400 millioner kroner om året. Det vil sige, at den million, vi ynder at sige, at Bornholmslinjen får hver dag, den har altså haft vokseværk på det seneste.
Når der findes den slags penge til den bornholmske transport, så burde det også være muligt at finde lige netop den pose penge, som kan gøre, at flytrafikken bliver løftet.
Løsningen kunne jo være også at gøre flytrafikken – eventuelt delvist – samfundsbegrundet, og hvis man kigger på eksempelvis erhvervslivet og hospitalets afhængighed af en god forbindelse i luften, så er den vel sådan set allerede dét?
Færgetrafikken ville jo muligvis kunne fungere på kommercielle vilkår, hvis der ikke behøvede at være fire daglige afgange med hurtigfærger hele året rundt, men det har vi nu en gang vedtaget. Hvis vi vedtog noget lignende – altså, at vi simpelthen som samfund har brug for plads til x antal flypassagerer fordelt ud over hele døgnet – så ville det kunne tilføre vigtige millioner til fremtidens flyoperatør.
Som situationen er lige nu, hvor DAT er nødt til at barbere mere og mere ned, så er vi desværre på vej mod noget, som kraftigt forringer Bornholms og vores erhvervslivs konkurrenceevne.