I havnens gasbeton med sit vidnesbyrd om tider med velstand og fremdrift, før byen ”kom på kur” og ”trak sig indad og tabte sig langsomt kutter for kutter,” som forfatteren Rakel Haslund-Gjerrild, netop formet af Nexø, beskriver det. Jeg forelskede mig velsagtens i den lille bymidte med boghandler på torvet og ranke bygninger i mørkbrændte mursten og nedløb i kobber. Og Hit’en. Åh, hvor jeg i smug forelskede mig i Hit’en. Og Hit’ens piger forelskede sig i mig. I havet forelskede jeg mig, i de rutinemæssigt kuldsejlede kuttere fra Baltikum. I Sofie, der serverede burger og skænkede cola på havnegrillen. I den stramme lugt af havvand, vodka og pis. I synet af regnvåde cykelturister. Færgeoverfart til Polen. Bølgernes slag mod brydere af granit. Fiskerne. I fortællingen om de sidste, seje fiskere, forelskede jeg mig.
Nexø er en stolt og trodsig by, og jeg formede mit fodboldspil efter dens temperament. Jeg fornemmede, at det var sådan, præcis sådan, Lasse Holmgaards hold skulle spille . Med hårdhed og snert. Med stolthed og ære. Han forklarede det aldrig med de ord, jeg husker det i hvert fald ikke, men det var netop byens puls, der skulle banke blodet rundt i vores kroppe, når vi spillede for Nexø. Når vi repræsenterede byen og øen – altid denne rækkefølge – i de gule og blå spildragter.
Med de værdier og en klart optrukket spillestil, hvor alle udfyldte sine roller i det større fællesskabs tjeneste, skabte Lasse Holmgaard som spillende træner et konkurrencedygtigt hold i Danmarksserien. Han gjorde det på det fundament, hans storebror Flemming Holmgaard havde støbt. Sidstnævnte etablerede et relevant sportsligt projekt. Genrejste klubben fra glemslen og bunden af Bornholmsserien og bragte den videre til landsturneringen via en flot triumf i Københavnsserien. Lasse blev hentet hjem for at tage de næste skridt. Nu skulle Bornholm have et rigtigt fodboldhold.