Mit liv var fodbold. Min barndom en strøm af solskin og nyklippet græs, grønne knæ og bekymringsløse eftermiddage med cykelture på kryds og tværs mellem klasse- og fodboldkammerater. Altid med den lille runde på bagagebæreren. Mindet om min barndom er fodbold. Men selvom jeg begyndte i klub i sommeren 1997, og på et tidspunkt blev udråbt som årets ungdomsspiller på tværs af alle årgange – en anerkendelse, der fyldte mig med varme; tænk, at det er mig, der er den bedste – husker jeg ikke at drømme om landsholdet. Heller ikke Superligaen. Eller 2. division for den sags skyld.
Da Nexøs træner Lasse Holmgaard i 2009 ringede til mig, var min intuition derfor også at gå uden om det. Affærdige det. Jeg havde jo læst avis og kunne godt fornemme, at den grøde, der var i Nexø, handlede om at ”opbygge en mere eliteorienteret kultur,” som Holmgaard for nylig forklarede det til DBU Bornholm i en reprise over miraklernes tid. Med andre ord: Ikke et miljø for mig. Tænkte jeg.
Inden opkaldet rent faktisk kom, nåede jeg sågar at forberede mig på det. Ængstelig for at skulle affærdige noget, jeg vel egentlig burde sige ja til – for mærkede jeg ikke en virketrang og lyst til at prøve? Jo. Smigret var jeg også forlods, for det havde skam rygtedes, at Midtbornholms unge anfører var i kikkerten hos Holmgaard; det var, som om mine holdkammerater og trænere fra Aakirkeby vidste besked, før jeg selv gjorde. Forstod, at jeg kunne få chancen i Nexø. Og mig selv? Det fløj over mit hoved, for jeg drømte ikke for alvor om andet end den næste tackling i Bornholmsserien, tænkte vel bare på at overleve i den række, jeg som 17-årig knøs på midtbanen havde hjulpet op på øverste lokalniveau. Jeg ville bare gøre det bedst muligt i min barndomsklub. Fodbold var noget, jeg spillede, fordi jeg altid havde gjort det og kunne lide det. Ikke fordi jeg havde drømme om at drive det til noget stort.
Nu lå der så en besked på min telefonsvarer. Mit hjerte bankede. Fortsat smigret og uroligt – og den var god nok. Nexø, der var kommet fint fra land i Danmarksserien, ville gerne tilknytte mig. Om jeg var interesseret i at skifte? I første omgang at tale om det. Jeg kunne bare ringe på det her nummer.