Mange lærere oplever, at eleverne selv bestemmer, om de spiller i timerne eller følger med, og de udsatte og hurtigttænkende elever fristes til at stemple ud.
Når vi hjemme i min familie forsøger at vise digital dannelse og gemme skærmene væk, giver det voldsomme reaktioner. Men når de har været væk en rum tid, erstattes samværet imponerende af langt mere nærvær og stoflighed med fælles madtilberedning, spil, oprydning og samtale. Men skærmene frister hele tiden, og et liv uden digitalt indhold er urealistisk i 2024.
Selvfølgelig skal skærmene ikke ud af vores liv. De er gode til alt fra Tidendes læseoplevelser over selvangivelser til store streamede kulturoplevelser, faktatjek, kommunikation og gør det selv viden. Men vi skylder hinanden at gøre op med den passive skærmkultur og lade voksne og børn forsvinde ind i de sorte plader. Derfor er det en skam, at kommunen har set sig nødsaget til at spare sin digitale dannelseskonsulent delvist væk. Heldigvis skriver han stadig fast i Tidende med tips at begå sig i det digitale univers.
Prøv at lægge mobilen i entreen og modstå de første fristelser til lige at hente den som overspringshandling. Det åbner en helt ny verden, som vi alle kan få glæde af. Kig ind til naboen, nyd Tidende på papir, tal med børnene eller giv en hånd som frivillig i en bornholmsk forening.