Pava: Her er Bornholms bedst bevarede hemmelighed

Pava: Her er Bornholms bedst bevarede hemmelighed
Pava byder på sparetip og drømme om det perfekte ægteskab i denne uge
KOMMENTAR | DEBAT | Tirsdag 21. maj 2024 • 05:30
Af:
Poul Pava
KOMMENTAR | DEBAT | Tirsdag 21. maj 2024 • 05:30

Pava har en ganske særlig hemmelighed fra det offentlige, som skal deles.

I dag handler det om sparetips til alle os fattigerøve. For det går jo op og ned i showbizz, som I nok ved.

Tiderne for mig er forbi, hvor jeg slængede og mængede mig med de rigtigt succesfulde og holdt frokoster rundt omkring på en af øens mange fine cafeer.

Jeg har nævnt og skrevet om det før: Bornholms bedst bevarede hemmelighed; Rønne sygehus. Ja, på vores alles store lille sygehus gemmer der sig en hemmelighed.

I cafeen, som man ikke kan finde og ej heller klage over skiltningen af - for det er absolut et minimum af reklame, man laver for den. Det er en ledelses beslutning, at det skal være sådan, siger de søde damer i cafeen.

Hvis den var privatejet, kom der nok andre boller i dagens suppe derude. Men det er den ikke, for det er vores - dit og mit - sted og offentligt. Så er det vist på plads det med ledelsens ansvaret heri og ikke mindst pengepungen - økonomien.

Når det er sagt, kan man for os, der ikke har råd til de smarte og trendy steder, faktisk vade direkte ind fra gaden, hvis ellers man kan finde deres café, som jeg har lært mig at finde på trods af den elendige skiltning.

Derude kan man købe, som jeg tit gør, tre små håndmadder, som denne æggemad for eksempel; ja, priser til os, som har små kår at gøre med.

Tre små højtbelagte håndmadder for 36 kroner i alt. 12 kroner per styk.

En lille juice til, og så er man af med cirka 40 kroner for et måltid, og de fedter ikke med deres pålæg.

På de mere trendy steder rundt omkring her på øen, hvis de ellers har plads, koster det minimum 169 kroner for det samme måltid og drikkelse.

Man kan så enten hente sin mad direkte fra gaden og tage med, eller som mig blot sidde i cafeen - sidde der og betragte alle de smukke sygeplejersker, der vimser rundt. Ja bare sidde og drømme om det perfekte ægteskab, man aldrig selv fik. Det er en slags lille ekstra bonusgave til sig selv.

Personalet i cafeen smiler i hvert fald lige så meget til dig, som solen skinner på Store Torv og de skrigende satans til måger; for dem slipper man nemlig også helt fri af derude.

I dag skulle det igen handle om dem og vores alles dejlige sygehus. For udover at helbrede og lindre hverdagens smerter, kan de nemlig også noget andet: Lave mad. Dagens ret og smørrebrød til priser, vi andre kan betale os fra - og også mig..

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT