BAT har igen millionunderskud og foreslår det løst med et ekstraordinært kassetræk og nyt budget for de kommende år eller lukning af fire busruter og en række besparelser. Det er fristende at spare, når kommunen er løbet tør for penge. Men planen virker ikke særlig gennemtænkt.
BAT får i 2024 33,8 millioner kroner i støtte af kommunen til at drive sin brugerbetalte kollektive trafik. BAT leverer cirka 1,1 millioner busrejser om året, så med hurtig hovedregning betaler kommunen lige over 30 kroner i støtte til hver eneste busrejse. Dertil kommer de rejsendes egen betaling på budgetterede 26,3 millioner kroner. Det giver en gennemsnitlig brugerbetaling på 24 kroner. På den måde vi driver BAT, koster det os altså 54 kr. for hver eneste tur med bussen. Sammenligner man med prisen for en taxa, bliver det fristende at flytte hele den kollektive trafik internt på Bornholm ind i et taxavognsystem, hvor de rejsende ligesom med den nedlagte flytaxa kunne dele en vogn. Der skal ikke være mange i en stor fed mercedes, før prisen bliver lavere end med BAT.
Vel har vi en pligt til at drive kollektiv trafik og hjælpe den lille del af øens befolkning, som ikke ejer en af de cirka 20.000 biler på øen, med at komme rundt. Men når det koster 54 kr. hver gang, så hjælper vi forkert.
Selvfølgelig er det forkert, at BAT kører med et yderligere overforbrug og selvfølgelig skal løsningen ikke findes i endnu et nyt undergravende kassetræk i vores kommunekasse. Driften skal på plads. Men at foreslå en ny fire år lang spareplan for at indhente det tabte ved at lukke fire busruter uden at have etableret en troværdig passagermåling virker uhensigtsmæssigt.