Gravgaard: BAT skal tænde lyset

Gravgaard: BAT skal tænde lyset
LEDER | ABONNENT | 6. FEB 2024 • 05:30
LEDER | ABONNENT
6. FEB 2024 • 05:30

BAT leverer gang på gang katastroferesultater. Busserne kører tomme, passagererne siver, og pengene fosser ud af kassen, mens de gamle busser havarerer.

BAT har igen millionunderskud og foreslår det løst med et ekstraordinært kassetræk og nyt budget for de kommende år eller lukning af fire busruter og en række besparelser. Det er fristende at spare, når kommunen er løbet tør for penge. Men planen virker ikke særlig gennemtænkt.

BAT får i 2024 33,8 millioner kroner i støtte af kommunen til at drive sin brugerbetalte kollektive trafik. BAT leverer cirka 1,1 millioner busrejser om året, så med hurtig hovedregning betaler kommunen lige over 30 kroner i støtte til hver eneste busrejse. Dertil kommer de rejsendes egen betaling på budgetterede 26,3 millioner kroner. Det giver en gennemsnitlig brugerbetaling på 24 kroner. På den måde vi driver BAT, koster det os altså 54 kr. for hver eneste tur med bussen. Sammenligner man med prisen for en taxa, bliver det fristende at flytte hele den kollektive trafik internt på Bornholm ind i et taxavognsystem, hvor de rejsende ligesom med den nedlagte flytaxa kunne dele en vogn. Der skal ikke være mange i en stor fed mercedes, før prisen bliver lavere end med BAT.

Vel har vi en pligt til at drive kollektiv trafik og hjælpe den lille del af øens befolkning, som ikke ejer en af de cirka 20.000 biler på øen, med at komme rundt. Men når det koster 54 kr. hver gang, så hjælper vi forkert.

Selvfølgelig er det forkert, at BAT kører med et yderligere overforbrug og selvfølgelig skal løsningen ikke findes i endnu et nyt undergravende kassetræk i vores kommunekasse. Driften skal på plads. Men at foreslå en ny fire år lang spareplan for at indhente det tabte ved at lukke fire busruter uden at have etableret en troværdig passagermåling virker uhensigtsmæssigt.

Heldigvis kører BATs chauffører ikke rundt med lukkede øjne. Men ledelsen af busselskabet virker som om, den styrer organisationen med en pose over hovedet.

BAT trænger i den grad til at ændre markant på sin busdrift. Enten skal vi gå den ambitiøse vej og sætte busdriften fri med gratis billetter, færre ruter, hyppigere afgange og fyldte busser, ved at flere drages ind i kollektive trafik. Alternativt skal vi lave kloge besparelser. Det kan ikke lade sig gøre uden at kende sine kunders adfærd, og det gør BAT ikke. Derfor er det som at vende det blinde øje til, hvis kommunalpolitikerne tager spareplanen til efterretning og lader BAT lukke busruter i blinde.

Tænd lyset og lav en bedre plan.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT