Vi beklager dybt, at denne situation er opstået …
Konsekvenserne
Konsekvenserne for fri leg på nettet har været kendt længe og er i de sidste år blevet tydeliggjort i de landsdækkende medier og organisationer som for eksempel Børns Vilkår og Red Barnet.
BRK har ligeledes forholdt sig til digitaliseringen og har i 2021 udarbejdet deres strategi for brug af it-redskaber i folkeskolerne. BRK har haft en aktiv indstilling til, at eleverne selv skulle navigere i den uendelige informationsmængde. Det er en del af deres digitale dannelse og BRKs strategi. Det kan derfor ikke komme bag på velfærdsdirektøren, at eleverne har adgang til upassende og skadeligt indhold, som hun i brevet beklager dybt.
Adgangen til upassende og skadeligt indhold har med iPad’ens indtog i skolen været der siden, at den ankom. En bekymring både lærere, elever, forældre, skoleledelser og bestyrelser har kendt til og italesat.
Det samme gælder IT-afdeling, Center for børn og skole med skiftende skolechefer og derfor vil det være underligt, hvis velfærdsdirektøren ikke kender til bekymringen. Udfordringen med adgangen til internettet og brug af iPads i skolen har været her i mere end ti år, hvor den kun er intensiveret.
BRK har forsøgt at finde en ordentlig tilgang til anvendelsen af iPad. Der er et system, der styrer, hvilke apps der må anvendes og hentes ned. Men hvorfor har man ikke valgt at lægge et filter eller søgningsbegrænsning på iPad? Døren står fuldstændig åben for børnene.
Tag ansvar for den digitale vej
Det er ikke et spørgsmål om vi skal anvende internet og digitale redskaber eller ej.
It-redskaber skal i skolen altid anvendes med undervisning for øje og ikke som underholdningsplatform. Vejen frem er digital, men vi er som voksne nødt til at tage ansvar for, hvad og hvordan, at it-redskaberne skal bruges.