Det blinde øje i BRK

Det blinde øje i BRK
Arkivfoto
KOMMENTAR | DEBAT | 11. JAN • 05:30
Af:
Thomas Garfort
Rønne
forælder
tidligere skolebestyrelsesmedlem
KOMMENTAR | DEBAT | 11. JAN • 05:30

Naivt at påstå, vi ikke ved det.

 

Velfærdsdirektøren i BRK har i et brev til alle forældre i folkeskolen skrevet at hun ikke vidste, at eleverne havde direkte adgang til krænkende indhold på deres skole-iPad.

Det er naivt. Vi må konstatere velfærdsdirektøren har et blindt øje, når hun ikke kender til kommunens egen plan for digitalisering og IT.

Beklagelse klinger hult

Velfærdsdirektøren beklager dybt og skriver, at hun først er gjort bekendt med udfordringen gennem Tidende.

Ekkoet runger hult i sprækkedalen. Vi må som forældre forstå, at opråb fra skoler og forældre ikke fandt vej uden hjælp fra lokale mediers megafon. Vi kan kun glædes over, at det nu næsten er nået helt til tops, og vi måske snart får syn for hvilken betydning, at det får for eleverne i folkeskolen på både den korte og lange bane.

En gammel debat

Forældre, lærere og skolebestyrelser har bragt problemet til tovs.

Som tidligere medlem af skolebestyrelsen på Søndermarksskolen i Rønne og hovedbestyrelsesmedlem i Skole og Forældre ved jeg, at den frie adgang til internet og anvendelse af iPad har været debatteret ofte. Jeg har selv bragt det til tovs i mit bestyrelsesarbejde i begge bestyrelser uden afklaring.

Skolerne og bestyrelserne kunne med fordel arbejde med at:

• Sætte brugen af it-redskaber på som fast punkt til forældremødet

• Sørge for, at skolen har en klar holdning til brug af digitale medier i undervisningen

• Skolen minimerer brugen af iPad i indskolingen

• Fjern alle devices og it-redskaber i pauserne

• Ingen anvendelse af iPads i vikartimer

BRKs strategi er fuld åbenhed

I BRKs strategi for brug af It i folkeskolen står: ”BRK benytter ikke webfiltrering. BRK spærrer ikke hjemmesider, som er lovlige, men hvor indholdet ikke er passende ift. børn og unge".

Denne løsning filtrerer ikke mod upassende indhold i forhold til børn og unge, medmindre siden i sig selv er usikker eller indeholder ”skadeligt” indhold i en It-teknisk betydning. Man må undre sig over hvorfor, at det kun er, når der er tale om skadeligt indhold for it-sikkerheden, at der handles, og ikke, når der er tale om skadeligt indhold for børn?

Alt dette kan ikke være nyt for velfærdsdirektøren. Det har været alment kendt hele tiden og man har bevidst ikke handlet på det.

Vi beklager dybt, at denne situation er opstået …

Konsekvenserne

Konsekvenserne for fri leg på nettet har været kendt længe og er i de sidste år blevet tydeliggjort i de landsdækkende medier og organisationer som for eksempel Børns Vilkår og Red Barnet.

BRK har ligeledes forholdt sig til digitaliseringen og har i 2021 udarbejdet deres strategi for brug af it-redskaber i folkeskolerne. BRK har haft en aktiv indstilling til, at eleverne selv skulle navigere i den uendelige informationsmængde. Det er en del af deres digitale dannelse og BRKs strategi. Det kan derfor ikke komme bag på velfærdsdirektøren, at eleverne har adgang til upassende og skadeligt indhold, som hun i brevet beklager dybt.

Adgangen til upassende og skadeligt indhold har med iPad’ens indtog i skolen været der siden, at den ankom. En bekymring både lærere, elever, forældre, skoleledelser og bestyrelser har kendt til og italesat.

Det samme gælder IT-afdeling, Center for børn og skole med skiftende skolechefer og derfor vil det være underligt, hvis velfærdsdirektøren ikke kender til bekymringen. Udfordringen med adgangen til internettet og brug af iPads i skolen har været her i mere end ti år, hvor den kun er intensiveret.

BRK har forsøgt at finde en ordentlig tilgang til anvendelsen af iPad. Der er et system, der styrer, hvilke apps der må anvendes og hentes ned. Men hvorfor har man ikke valgt at lægge et filter eller søgningsbegrænsning på iPad? Døren står fuldstændig åben for børnene.

Tag ansvar for den digitale vej

Det er ikke et spørgsmål om vi skal anvende internet og digitale redskaber eller ej.

It-redskaber skal i skolen altid anvendes med undervisning for øje og ikke som underholdningsplatform. Vejen frem er digital, men vi er som voksne nødt til at tage ansvar for, hvad og hvordan, at it-redskaberne skal bruges.

Vi sætter heller ikke børn til at køre bilen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT