Debat: Start forfra med planerne for naturnationalparker

Debat: Start forfra med planerne for naturnationalparker
Arkivfoto: Berit Hvassum
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT | 19. JAN 2022 • 10:30
Af:
Søren Nexø
Almindingensvej 31
Østermarie
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT
19. JAN 2022 • 10:30

Vi vil tages med på råd, for det er altså vores ø, skriver Søren Nexø.


Kære Lea Wermelin

Du har nu gennem flere år som miljøminister været ivrig fortaler for og stået i spidsen for etablering af flere naturnationalparker rundt om i Danmark. I udvælgelsen af egnede lokaliteter for dine naturnationalparker har du også villet berige vores fælles Bornholm med en sådan.

Jeg, og mange andre bornholmere, havde det store smil fremme, da vi læste og hørte om denne tildeling til Bornholm, der syntes at indeholde så mange kvaliteter til åbenlys glæde for såvel bornholmere som turister.

Smilet stivnede imidlertid, da det efterhånden gik op for mig, hvad summen af materielle og immaterielle omkostninger bliver, og må i dag bare sige: ”Det er en ommer”.

Der er allerede skrevet og talt meget om planlægningen, formålet og tilblivelsen af disse nationalnaturparker, ja – der er vel nærmest tale om en skyttegravskrig, hvor det fyger med beskyldninger om manglende objektivitet samt fakta- og argumentresistente debattører i en sådan grad, at det kan være overordentlig vanskeligt, at finde ud af, hvad der er op og ned på denne sag.

Jeg har imidlertid hæftet mig ved, at det i debatten fremgår, at noget af det bagvedliggende rapportmateriale er baseret på anonyme kilder, ligesom en del af rådata-materialet er hemmeligstemplet.

Er dette tilfældet, er det imod al god forskningsetik.

Så derfor, kære Lea Wermelin, skal mit forslag være, at du med det samme indstiller al planlægning og ibrugtagning af naturnationalparkerne, starter forfra og denne gang sørger for, at få befolkningen med dig.

Jeg er ret sikker på, at bornholmerne ønsker at passe på og bevare vores dejlige natur, men vi vil tages med på råd, for det er altså vores ø.

Det er ingen skam, at erkende og rette en fejl.