Debat: Lad os bytte kønsopdeling ud med nytænkning og forståelse

Debat: Lad os bytte kønsopdeling ud med nytænkning og forståelse
Skoleledelsen på Åvangsskolen i Rønne valgte mandag at droppe tiltaget om kønsopdelt undervisning på 8. klassetrin. Arkivfoto: Berit Hvassum
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT | 11. JAN 2022 • 10:30
Af:
Niklas Stenbye
18 år
næstformand for Venstres Ungdom Bornholm
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT
11. JAN 2022 • 10:30

En af opgaverne for folkeskolerne er jo at danne og lære unge mennesker om, hvordan verden hænger sammen. Dette gøres ikke ved at konstruere en social, såvel som faglig, virkelighed, hvori piger og drenge lærer, at kønnene bør adskilles for at opnå en optimal social og faglig situation.

Åvangskolen er endt i en regulær shitstorm, efter at skolen traf en beslutning om at opdele undervisningen på 8. klassetrin efter relationer. En ”helt tilfældig” opdeling, som endte med, at skolens 8.-klasser blev opdelt i piger og drenge. Og som i øvrigt ikke virker så tilfældig igen på trods af det fine retoriske forsøg på at undgå en identitetspolitisk shitstorm.

Et underligt signal at sende. Jeg er med på, at skolens ledelse har de bedste intentioner, og jeg synes da også principielt, at alle skoler skal have lov til at ”eksperimentere” eller afprøve modeller, som skolerne mener, er passende for lige netop deres elever. Men at eksperimentere med en, de facto, kønsopdelt årgang giver ikke mening i mit hoved. Ikke alene signalerer skolen, at forskellen kønnene imellem er nok til at lade sig adskille fra hinanden. For ikke at snakke om den tvivlsomme logik skolen baserer beslutningen på, der indikerer, at relationer åbenbart ikke forekommer drenge og piger imellem. Drenge har simpelthen ikke nogen relation til pigerne i klassen?

Jeg medgiver, at drenge generelt har en større mængde krudt bagi, men en af opgaverne for folkeskolerne er jo at danne og lære unge mennesker om, hvordan verden hænger sammen. Dette gøres ikke ved at konstruere en social, såvel som faglig, virkelighed, hvori piger og drenge lærer, at kønnene bør adskilles for at opnå en optimal social og faglig situation. Og hvordan sikrer det et bedre læringsmiljø og mere ro bare at dele eleverne op efter dem, de åbenbart snakker bedst med? Det kan godt være, at der er en genial pædagogisk forklaring på det, jeg kan bare ikke se det.

Heldigvis har skolen nu taget beslutning om at droppe kønsopdelingen. Men ideen var der og var højst sandsynligt blevet videreført, hvis ikke debatten havde eskaleret.

Ja, postyret omkring dette kan da godt være ”hyped up”, og bevares, jeg synes faktisk også generelt, at skolerne er bedst til at vurderer, hvordan deres hverdag skal indrettes. Men jeg mener faktisk generelt, at grundskolen skal have endnu mere fokus på forståelse, køn, relationer og mange flere af socialiseringens komplicerede aspekter. Lad os bruge den her anledning til at tage et ekstra kig på vores grundskoler og lad os bytte kønsopdeling ud med nytænkning og forståelse.