Debat: Ja til bedre natur og biodiversitet, nej til ensidige løsninger

LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT | 17. JAN 2022 • 09:00
Af:
Kristian Pihl Lorentzen
Kærsangervej 11
Ans
medlem Folketinget for Venstre
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT
17. JAN 2022 • 09:00

I Venstre fortsætter vi kampen for en langt mere helhedsorienteret løsning for fremme af biodiversitet. 

Jeg har i de seneste uger kastet mig ind i debatten om de indhegnede naturnationalparker, som regeringen vil gennemtrumfe landet over sammen med et snævert flertal i Folketinget. Ikke fordi jeg og Venstre er imod bedre biodiversitet og natur. Tværtimod, kæmper vi for det. Men fordi regeringens koncept for naturnationalparker er komplet ensidigt og tilsidesætter en række andre afgørende hensyn omkring skovene. Herunder friluftslivet, træproduktionen, og CO2-reduktion.

I samme forbindelse har jeg gennemført feltbesøg ved statsskove i blandt andet Kompedal Plantage, Rold Skov og Fussingø Skov sammen med lokale brugere og borgere. Og jeg har flere skovbesøg i kalenderen. Aldrig tidligere i mine 17 år på tinge har jeg oplevet så mange borgerhenvendelser, hvor der udtrykkes bekymring, skepsis og vrede over en sag. På baggrund af henvendelserne har jeg stillet 75 spørgsmål til miljøministeren, ligesom Venstre har taget initiativet til tre samråd og en kommende forespørgselsdebat om naturnationalparker.

Jeg kan garantere, at jeg sammen med gode kolleger i Venstre fortsætter kampen for en langt mere helhedsorienteret løsning for fremme af biodiversitet. En løsning, hvor man ikke pludselig tilsidesætter årtiers arbejde med opbygning af naturnær skovdrift, hvor der er plads til både træproduktion og god biodiversitet. En løsning, hvor man ikke indhegner enorme skovarealer til skade for dyrs og menneskers frie bevægelighed. Hvad i alverden har indhegnede skove med vild natur at gøre? Konflikter også med den outdoor-vision vi kæmper for. En løsning, hvor familier, børnehaver, cyklister, ryttere, løbere og andre fortsat kan færdes i skovene uden risiko for at blive angrebet af store indhegnede græsædere. En løsning, hvor man ikke går på kompromis med dyreværnsloven ved at lade dyr gå sultne rundt bag hegn i vinterperioden. En løsning, hvor vi til gavn for klimaet og det bæredygtige byggeri fortsat har en stor produktion af tømmer i de danske skove, så vi slipper for stor merimport af træ med deraf følgende øget CO2-udledning og mindre beskæftigelse. Og ikke mindst: En løsning hvor brugere og naboer landet over bliver reelt inddraget i planerne. Desuden glæder jeg mig over en bred politisk enighed om, at der i de kommende år skal plantes meget mere skov. Men det skal være skove, hvor alle vigtige hensyn er tilgodeset – ganske som det allerede står klart i Skovloven.