Debat: Den danske model er lyslevende på Svaneke Havn

Debat: Den danske model er lyslevende på Svaneke Havn
"Holdt fast i jeres sammenhold om sagen, bliv ved at kæmpe for at få overenskomstdækket Hotel Siemsens Gaard", skriver formanden for HK på Bornholm og i Hovedstaden Christian Grønnemark. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
SYNSPUNKT | BORNHOLM | ABONNENT | 9. JUL 2021 • 11:30
Af:
Christian Grønnemark
 Formand for HK på Bornholm
i Hovedstaden
SYNSPUNKT | BORNHOLM | ABONNENT
9. JUL 2021 • 11:30

Jo mere jeg læser om konflikten mellem den bornholmske fagbevægelse og ejeren af Hotel Siemsens Gaard i Svaneke, jo mere overbevist bliver jeg om, at der er brug for den fælles faglige indsats for at stoppe finansmanden Hans August Lunds soloridt.

Gennem mere end en måned har 3F Bornholm kørt konflikt mod hotellet, fordi Lund nægter at tegne overenskomst for sine ansatte. Manden opfører sig helt utilstedeligt overfor de faglige aktivister, som dagligt holder øje med, om nogen forsøger at bryde den sympatikonflikt, som Hotel Siemsens Gaard nu også er omfattet af.

Det var gennem FH Bornholm, at sympatikonflikten blev sat i værk midt i juni. Den fælles faglige konflikt mod hotellet betyder, at ingen overenskomstdækkede virksomheder må levere til eller arbejde for Hotel Siemsens Gaard. Det er naturligvis et fagligt skridt, som HK bakker 100 procent op.

Bornholms Tidende har afdækket, hvilke truende metoder Hans August Lund bruger overfor de fagligt aktive.

I mandags følte to faglige aktivister sig så truede af Hans August Lunds opførsel, at 3F Bornholm indgav en politianmeldelse mod hotelejeren. Politiet har dog senere henlagt sagen, fordi det ikke vurderes, at Hans August Lund vil kunne dømmes for overtrædelse af straffeloven.

Men politianmeldelsen viser, hvor hårdt konflikten er kørt op. Og der er kun én vej at gå for den bornholmske fagbevægelse: Holdt fast i jeres sammenhold om sagen, bliv ved at kæmpe for at få overenskomstdækket Hotel Siemsens Gaard. Hans August Lunds komplette afvisning af overhovedet at ville tale overenskomst med 3F Bornholm illustrerer tydeligt hans egoistiske tilgang til arbejdsmarkedet. Han anerkender tilsyneladende slet ikke den danske model.

Men Bornholm har en lang tradition for, at virksomheder og arbejdspladser er dækket at overenskomster, og at der hersker ordnede forhold for de ansatte. Arbejdsgivere og fagbevægelsen på øen har en indbyrdes forståelse af, at organiserede forhold er normen, og at et fælles arbejde for rimelige arbejdsforhold sikrer velfærd og vækst.

Det er naturligvis også derfor, at HK Hovedstaden bakker solidarisk op bag den bornholmske fagbevægelse i denne konflikt. Fordi jeres arbejde for at fastholde den danske model er afgørende. Fordi jeres kamp mod arbejdsgivere, som ikke anerkender modellen, peger fremad mod fortsat ordnede forhold på Bornholms arbejdsmarked.

For når Hans August Lund siger til Bornholms Tidende, at ”vi skal ikke have nogen dialog med 3F, og 3F skal aldrig sætte foden indenfor et sted, som jeg har med at gøre,” så er jeg ret overbevist om, at Lunds kendskab til sammenholdet blandt faglige organisationer og arbejdsgivere på Bornholm lader meget tilbage at ønske. Og så må Hans August Lund jo lære den danske model at kende på den hårde måde, indtil han sætter sig til forhandlingsbordet.

Langt de fleste restauranter på Bornholm har ordnede forhold og overenskomster. Jeg opfordrer både bornholmere og turister på øen til at besøge et af de spisesteder i stedet for at støtte Hans August Lunds soloridt.