Debat: Biblioteket bør ikke flyttes

Debat: Biblioteket bør ikke flyttes
Rønne Bibliotek. Foto: Jakob Jepsen
| ABONNENT | 27. APR 2021 • 16:16
Af:
Kjeld Andreasen
Svanekevej 52
3700 Rønne
| ABONNENT
27. APR 2021 • 16:16

Det er løgn, tænkte jeg, da jeg hørte rygtet forleden – så upraktisk en placering kan man da ikke vedtage. Jeg går tit turen forbi oppe ved det nuværende bibliotek og glædes over alle de glade børn, der er sammmen med deres pædagoger og lærere på legepladsen. Her i denne tid kan de ikke komme ind i selve biblioteket, men det kombinerede man meget før corona. Og hvad med alle de ældre skal de have bibliotek over flere etager? Og parkeringspladser til dem, der kommer ude fra øen til vores allesammens gode bibliotek.

Der er trængsel nok nede i centrum. Det tidligere hotel og VUC er stadigvæk i dårlig stand, så vidt jeg ved. Og hvor mange millioner skal det så koste? Hul i hovedet, mener jeg. Giv en fornuftig forklaring på, hvorfor biblioteket skal flyttes fra en dejlig placering, som alle kan nå ind til, fra både by og land, bare fordi man måske har lavet en fejlinvestering i bygningerne på torvet. Tomt rådhus, tomt bibliotek, og så er den store gamle Østre Skole også tom. Hvad bliver det næste, der skal tvinges ned i de gamle utilsvarende bygninger i centrum af Rønne? Ja, jeg forstår det simpelthen ikke, og er der flere så sig til nu, ellers sker det lige om lidt.