Debat: Bæredygtig jagt gør meget for naturen

Debat: Bæredygtig jagt gør meget for naturen
Tonni Koefoed Larsen. Arkivfoto.
| ABONNENT | 17. JUN 2021 • 08:09
Af:
Tonni Koefoed Larsen
Hovedgade 31
Snogebæk
| ABONNENT
17. JUN 2021 • 08:09

LÆSERBREV

I tirsdagsavisen i sidste uge er læserbrevsskribenten Holger Øster Mortensen fra Snogebæk ude med en kraftig kritik af, at der drives jagt i Danmark.

I grunden ønsker jeg ikke at gå i dialog med et læserbrev, der er fyldt med dårlige påstande, og manglende indsigt i jagtens verden.

Jeg vil alene påpege, at bæredygtig jagt er årsag til rigtig meget naturbevarelse og biodiversitet.

Bæredygtig jagt sørger for en sund natur, ved at skabe en naturlig og nødvendig balance i de vildtbestande der jages, og dermed i naturen.

Jægerne er veluddannede. Det er simpelthen et krav, der er reguleret ved en fornuftig restriktiv lovgivning. Jægerens drab i naturen, er absolut det mest humane drab, der findes. Dyret/ fuglen dræbes effektivt, hurtigt og intetanende. Helt det samme kan ikke siges om rovdyret eller rovfuglen, der flænser byttet, nogen gange inden det er dødt. Alle kender kattens leg, med den hjælpeløse mus. Naturens love er barske – og sådan er det!

Jeg er stolt over at være jæger, og være en aktiv del af naturen, både med naturbevarelse og bæredygtig jagt og regulering – og så er vildtstegen (og sovsen) et herligt måltid – velbekomme!