Dagens gæsteleder: Skal Bornholm indføre Turist-Ø-bidrag?

Dagens gæsteleder: Skal Bornholm indføre Turist-Ø-bidrag?
LEDER | ABONNENT | 15. JUL 2022 • 05:30
Af:
Claus Larsen-Jensen
Kommunalbestyrelsesmedlem (S)
LEDER | ABONNENT
15. JUL 2022 • 05:30

Tidende har overladt lederspalten til kommunalbestyrelsens medlemmer henover sommeren. Dagens leder er skrevet af Claus Larsen-Jensen (S).

Når man er i udlandet, er det helt normalt, at når man skal afregne for sin overnatning, at der også skal betales en kommunal turistskat på 4-5 €, som er mellem 30 og 37,50 kr.

I den socialdemokratiske gruppe har jeg rejst spørgsmålet, om det også ville være muligt på Bornholm. Jeg foretrækker at kalde det for Turist-Ø-Bidrag, fordi det primært er udefrakommende turister, der hermed bidrager til udviklingen af turismen på Bornholm. Det kan turisterne godt forstå. Det kræver mange ting at være turist-ø og kommune, at skulle sikre gode forhold for turisterne. Det gør vel heller ikke noget, at det er turisterne, der yder dette bidrag, i stedet for at det er bornholmerne, der bare skal betale.

Hvor stort skal et bidrag være? Jeg forestiller mig 10 eller 20 kr. pr. overnatning pr. udlejet enhed på hotel, vandrehjem, campingpladser og i fritidshuse. Det giver årligt mange mio. kr. Det lægges blot ubureaukratisk til regningen. Beløbet kan opkræves én gang om året, på basis af udlejningstal.

Pengene skal ikke bare havne i kommunekassen til almindelig drift, men bruges målrettet på turistbranchen på Bornholm, f.eks. finansiere Destination Bornholm, Folkemødet og andre af de events vi vil have etableret på øen. Det frigør så omvendt de beløb, som kommunen i dag betaler, til andre kommunale formål.

Er det lovligt? Kræver det statslig lovgivning? Det skal ikke være en lex-Bornholm-lov, men en mulighed for alle kommuner. Jeg tror, at alle store turistkommuner vil tage imod det med kyshånd. Regnes det som skat, når det ikke er på borgerne eller virksomhederne? Eller som en afgift, som skal reguleres af Skatteministeriet? Eller hvad nu, hvis vi frivilligt på Bornholm mellem Kommunalbestyrelsen og turistbranchen aftaler et Turist-Ø-Bidrag, som kommunen så rent teknisk opkræver, eller at beløbet blev indbetalt til Destination Bornholm, og at et fordelingsudvalg fordelte midlerne? Kan vi allerede nu med den sidste model gennemføre det? Tanken er vel værd at undersøge og overveje?

Det styrker turistindsatsen på Bornholm med midler fra de mange turister. Der etableres en pengemaskine til udvikling af turismen. Det belaster ikke udlejerne i hoteller, vandrehjem, campingpladser og fritidshuse nævneværdigt. Det frigør budgetmidler i kommunen til andre formål.

Vi er på Bornholm økonomisk nødt til at tænke i nye idéer til at øge indkomsterne. Derfor må der også være plads til at tænke kreativt og undersøge om et sådan forslag kan bære? Tanken er hermed sået!