Arven efter efterskolen

Arven efter efterskolen
Kunne det blive til hospice? Arkivfoto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | DEBAT | Fredag 27. juni 2025 • 19:00
Af:
Diana Brandt Pedersen
kommunalvalgskandidat for Venstre
KOMMENTAR | DEBAT | Fredag 27. juni 2025 • 19:00

Hvad skal Bornholms Efterskole bruges til?

Jeg har en idé, som jeg længe har tænkt på. Bygningerne ligger perfekt og det er et smukt og rekreativt område, der kan give ro og pleje.

Det vil give folk muligheden - som på den anden side af vandet - til at være et sted, hvor farvellet kan blive smukt, selvom det er sorgbetynget.

Dette i stedet for det skal være på en kold hospitalsstue - at plus det også kunne lette presset på et presset hospital eller plejehjemmene rundt om i kommunen.

Et hospice kan give muligheder for gåture for pårørende eller trille en tur med ens nærmeste i kørestolen, hvis det er muligt, selvfølgelig.

Erfaringer

Jeg har selv mistet en morfar til kræft, der boede her på øen, og hans sidste ønske var, at han ikke ville herfra på hospitalet.

Vi spurgte aldrig om tankerne angående Hospice, fordi muligheden ikke eksisterede, men jeg tror, at han havde takket ja, hvis muligheden var der.

Derfor er tanken og refleksion ikke ny for mig, og jeg har tænkt over det siden sådan on/off, men bygningen har ikke været der - det er den jo nu.

Håbet

Det vil også kunne skabe nogle arbejdspladser i kommunen og vil muligvis fastholde nogle i plejefaget, fordi hospicearbejde er ikke det samme som almindeligt plejearbejde.

Jeg håber nogle vil arbejde videre med denne vision, så vores ø også kan give denne mulighed!

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT