To vigtige sager for Bornholm bliver del af regionens budgetforhandlinger

To vigtige sager for Bornholm bliver del af regionens budgetforhandlinger
| 19. AUG 2020 • 08:19
Af:
jakob-marschner

19. AUG 2020 • 08:19
Bornholmernes lange rejser for at komme på Rigshospitalet og Bornholms problemer med at rekruttere arbejdskraft er blevet bragt på bordet for regionsrådet i Region Hovedstaden, der tirsdag aften begyndte at forhandle om næste års budget.

Det oplyser de bornholmske medlemmer Leila Lindén (S) og Carsten Scheibye (V) i en fælles pressemeddelelse.

– Der er ingen tvivl om, at vi prioriterer de særlige udfordringer, der er på Bornholm, siger Carsten Scheibye her.

– Vi er meget optaget af, at vi fortsat arbejder med løsninger, der styrker sundhedstilbuddene til bornholmerne. I den forbindelse skal vi også se på nye muligheder, der for eksempel kan udnyttes ved brug af ny teknologi, så vi bornholmere ikke skal rejse over mere end nødvendigt, siger Leila Lindén i pressemeddelelsen.

Bornholms Hospital startede i juli projektet Digital Ø. Det indebærer, at nogle patienter nu kan mødes med specialister på hospitalerne i København via en skærm fra Bornholms Hospital. Projektet blev muligt med regionens seneste budget, og både Leila Lindén og Carsten Scheibye peger nu på behovet for at styrke det.

– Vi har desuden fortsat udfordringer med at rekruttere medarbejdere, og her har både Leila Lindén og jeg peget på dette særlige behov. Her kan projektet med Digital Ø og andre initiativer også være relevante, siger Carsten Scheibye.

– Carsten og jeg har begge to lagt vægt på, at vi blandt andet kan styrke projekt Digital Ø yderligere, siger Leila Lindén i pressemeddelelsen.

De to bornholmske medlemmer af regionsrådet oplyser, at der blandt deres partikolleger er en stor forståelse for de særlige udfordringer, som Bornholm har.

Regionsrådet venter at have næste års budget klar i starten af september. Budgettet er på mere end 40 milliarder kroner, der blandt andet skal dække sundhedstilbud til flere end 1,8 millioner borgere.