Solgte flere startaktier til åbent hus

Solgte flere startaktier til åbent hus
Fællesskab i teltet. Foto: Andreas Christensen
Søndag 30. november 2025 • 15:44
Søndag 30. november 2025 • 15:44

Vores Regenerative Akademi satser på at gøre fremtiden grøn og bæredygtig, og 40 interesserede mødte op til åbent hus.

– Det gik bare vildt godt, siger Amy Jean Hamilton her søndag eftermiddag, idet hun refererer til et åbent hus, som fandt sted lørdag.

Det kan da godt være, at "Vores Regenerative Akademi" ikke umiddelbart opfattes som det mest mundrette navn til et jordbrug, og at man måske føler, at et "regenerativt højbed" vist må være noget, man risikerer at snuble over, men intention er alt – og der ligger skam gode og agtværdige intentioner bag ovenstående begreber, og dermed også bag det refererede åbent hus-arrangement.

For helt grundlæggende handler det relativt nye projekt om at arbejde på at gøre den grønne omstilling til virkelighed ved at lade bornholmske landbrugstraditioner og det stigende fokus på bæredygtighed smelte sammen, og på den baggrund har initiativtagerne forvandlet 7,5 hektar på Østermarievej i Svaneke til en form for laboratorium.

Lørdag eftermiddag var der så åbent hus, og Amy Jean Hamilton, som er opvokset i Svaneke og grundlægger og leder af Vores Regenerative Akademi, er, som det fremgår herover, godt tilfreds med dagens forløb.

Hun kan blandt andet oplyse, at 40 besøgende mødte op for at blive klogere på regenerativt jordbrug, få hvidløgssuppe samt æblekage og blandt andet høre nærmere om baggrunden for tiltaget på den tidligere æbleplantage.

De 7,5 hektar er tidligere blevet brugt af Plantagen, som indtil januar 2024 var et økologisk jordbrug, der fungerede som et beskæftigelsestilbud for sårbare borgere på Bornholm.

Men nu er det altså bæredygtigheden, der er i fokus på det store areal med 500 æbletræer, bærbuske, køkkenhaver og produktionshus, idet advokat Knud Foldschack er formand for den fond, der ejer området.

Her skal den grønne omstilling blive til virkelighed, lyder visionen, og en opfordring til de fremmødte lød blandt andet på at melde sig til forløbet "Det Regenerative Liv og Personlige Lederskab" samt eventuelt at holde sig opdateret ved at tilmelde sig nyhedsbrevet.

Dertil var der også salg af en særlig startaktie, hvilket der til Amy Jean Hamiltons store glæde også var interesse for.

– Dem solgte vi flere af, fortæller hun.


Børnefamilierne deltog i det åbne hus. Foto: Andreas Christensen

Vores bud

Og hvordan vil du beskrive grundtanken i det, I laver?

– Den er at lave et praktisk baseret læringssted, et samlingssted for, hvordan vi kan leve og arbejde og lære på bæredygtige måder. Den regenerative praksis eller tænkning er vores bud på, hvordan vi gør det.

Og I har lavet en startaktie?

– Ja, Christiania havde jo på et tidspunkt noget, de kaldte folkeaktier, vi har så lavet en startaktie, hvor folk kan hjælpe os med at komme igennem opstarten, så vi kan etablere os.

– På den måde kan man støtte den regenerative udvikling – så det er jo ikke som sådan noget, der kan være et økonomisk afkast af i traditionel forstand, men det er en investering i fællesskabet omkring at være i naturen og lære, hvordan filan vi skal realisere alt det der bæredygtighed. Hvordan kan vi gøre det konkret som almindelige mennesker, som familier, som arbejdspladser.

– Jeg oplever problematikken mere og mere som noget, vi skal forholde os til – ja, faktisk ikke bare forholde os til, for måske har vi allerede forholdt os til det, men noget, vi virkelig skal begynde reelt at gøre på nye måder, siger Amy Jean Hamilton.

Hun oplyser, at Vores Regenerative Akademi er udvalgt blandt fem projekter under BEOF's pulje "God energi", som handler om at etablere et børnelaboratorium for god energi og natur. Bornholmerne stemmer om, hvordan pengene, 125.000 kroner, skal fordeles og Vores Regenerative Akademi fører afstemningen.


Hvidløg skal der til. Foto: Andreas Christensen


Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT