Restaurantchef forstår ikke, hvorfor 3F bruger tid og kræfter på Siemsens Gaard

Restaurantchef forstår ikke, hvorfor 3F bruger tid og kræfter på Siemsens Gaard
Fagforeningerne har ikke udspillet deres rolle, fortæller restaurantchefen Tino Hansen fra Siemsens Gaard, men han mener, at 3F skyder helt ved siden af med sin konflikt mod Siemsens Gaard. Ifølge ham har de ansatte bedre forhold, end den overenskomsten kan tilbyde, og han synes, at fagbevægelsen burde bruge kræfterne dér, hvor han mener, der er brug for det. Foto: Jacob Jepsen.
| 18. JUN 2021 • 15:54

18. JUN 2021 • 15:54

KONFLIKT

Med 40 år i benene er restaurantchefen Tino Hansen på Siemsens Gaard en erfaren mand i branchen. Sammen med direktør og køkkenchef Mathias Sejer Sørensen har han siden marts været travlt optaget med at få et nyt køkken op at køre. Ny menu, ny bar og nye ansatte.

Netop det sidste har ført til, at Siemsens Gaard fra 1. juni har befundet sig i en varslet konflikt med 3F. For de nye ejere af Siemsens Gaard ønsker ikke at tegne overenskomst med fagforeningen, og de ansatte, som Bornholms Tidende har snakket med, ønsker det heller ikke.

Restaurantchefen arbejder under Mathias Sejer Sørensen, og selv har han seks tjenere og opvaskerne under sig. Han er svensker og er kommet til Siemsens Gaard fra den to-stjernede michelinrestaurant Vollmers i Malmø, men Tino Hansen har også mange års erfaring fra velrenommerede københavnske spisesteder.

Opfordrer til snak

Tino Hansen fortæller, at han er paf over, at 3F farer så hårdt frem. Han finder fagforeningen konfliktoptrappende, hvor han mener, at den svenske fagbevægelse er mere løsningsorienteret. Restaurantchefen efterspørger, at 3F kommer ind på restauranten og snakker med de ansatte.

– Tal med de ansatte, spørg til forholdene, lyder opfordringen fra Tino Hansen, som mener, at 3F i udgangspunktet ikke kærer sig om de ansatte på Siemsens Gaard, men at konflikten snarere er et prestigeprojekt.

– Hvilken mening giver den her konflikt? Altså hvis alle har bedre forhold, end hvis de var medlemmer af 3F, hvilken forskel gør det så, om de er medlem eller ikke er medlem?

Hvordan mener du, at jeres forhold er bedre?

– I forhold til overenskomsten er vores lønninger bedre, siger han, og peger også på, at sæsonpersonalet får stillet boliger til rådighed, ligesom der er andre personalegoder, hvor de ansatte sparer penge på ting, de ellers skulle have betalt ud af deres løn.

Tilfredse med forhold

Den erfarne restaurantchef har selv prøvet at arbejde i køkkener, hvor der ikke var så meget kærlighed til personalet, hvor cheferne hyrede og fyrede efter forgodtbefindende og restauranterne var styret af strenge hierarkier.

Men vilkårene i branchen har ændret sig, især for de gode tjenere og kokke, som nemt kan finde andet arbejde, hvis de er utilfredse, og Tino Hansen synes, at både han selv og personalet under ham bliver behandlet rigtig godt.

– Her er en meget flad struktur, og alle bliver hørt. Så det er super forhold.

Han mener, at 3F skyder helt ved siden af, når de forsøger at tegne et billede af, at Siemsens Gaard er overtaget af en tidligere Goldman Sachs direktør, der kun tænker på penge og er ligeglad med medarbejderne.

– Selvfølgelig skal vi tage hånd om de arbejdere, der har brug for det. Det er et samfundsansvar. Men det gælder altså ikke på Siemsens Gaard.

– Man skal ikke med trusler om repressalier tvinge dem, der har rigtig gode forhold for at få dem med. Alle har det rigtig godt på Siemsens Gaard, og jeg synes, det er mærkeligt, at man vælger at slå ned her, når der er steder, hvor de ansatte har det rigtig hårdt.

Hvor?

– Der er ikke rigtig nogen steder på Bornholm, hvad jeg ved af, men i København i de store kæder og i de små forretninger, kan man møde folk, der har skrækkelige forhold.

– Der er helt klart brug for fagforeningerne, men de skal fokusere på dem, der har brug for hjælp. Ikke lave clickbait-rubrikker og erklære krig mod dem, der faktisk tilbyder bedre forhold.

Har misforstået branchen

3F på Bornholm har ifølge restaurantchefen formentlig heller ikke forstået, at køkkenbranchen er meget bred og spænder alt fra shawarmasteder til michelinrestauranter, og derfor er branchen ifølge Tino Hansen for forskellig til, at fagforeningen kan ensrette.

– Hvis du nu arbejder som håndværker eller i industrien, så er arbejdsforholdene tæt på det samme, og der kan man lave centrale aftaler, men her er restauranter for differentieret.

Du siger Siemsens Gaard tilbyder en god løn, men hvordan kan man som ansat under dig og Mathias være sikre på, at der også er gode arbejdsforhold?

– Gode arbejdsforhold er forskellig fra person til person. Derfor snakker vi med de ansatte individuelt. For det vigtigste er, at man bliver set og hørt på sin arbejdsplads, og at man føler, man gør en forskel og er vigtig for teamet og for forretningen.

– Og alle her er lige vigtige. Fra opvaskeren, til tjeneren, receptionisten, til kokken, til rengøringspersonalet, til restaurantchefen til køkkenchefen.