Hvad siger du til et nødleje på Amager for eksempel, hvor hurtigfærgerne kan lægge til, hvis Ystad ikke er en mulighed?
– Det burde også bringes i orden, men det er virkelig kun som en nødløsning – i hvert fald med de færger, vi har nu, for vi har også manglet et fokus på miljøet i de tidligere udbudsrunder. Den seneste kontrakt afspejler ikke på nogen måde den grønne omstilling, og det har vi i passagerforeningen været kede af. Jeg synes, at der er behov for, at vi ser på, hvordan man sikrer en mere grøn transport.
At subsidiere flytrafik trækker måske ikke i den rigtige retning, hvad det angår – eller hvad mener du om det?
– Sådan, som det er i dag, er flytrafikken i hvert fald grønnere pr. passager end færgefarten, især med hurtigfærgerne. Det har jeg set flere undersøgelser, der viser. Det er også der, jeg vil hen i forhold til at sejle med hurtigfærge til Amager eller Køge, eller hvor det kan blive – jeg mener, at det i hvert fald kræver enten, at det kun er midlertidigt, eller at vi får nogle andre skibe, der kan betjene ruten, for miljømæssigt er det fuldstændig uacceptabelt, siger Ann Hartl.