Passagerforeningen: Flytrafik er grønnere end færgefart nu

Passagerforeningen: Flytrafik er grønnere end færgefart nu
Ann Hartl i sit mest miljørigtige hjørne: På cykel. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 8. APR 2021 • 16:59
| ABONNENT
8. APR 2021 • 16:59

INFRASTRUKTUR

– Jeg synes, det er fint, at regeringen ønsker at undersøge mulighederne for alternative transportmuligheder mellem Bornholm og det øvrige Danmark, det er glimrende.

Sådan siger Ann Hartl, som er formand for Bornholms Passagerforening, om regeringens infrastrukturudspil.

– Jeg havde forestillet mig, at det her om ikke andet var noget, vi skulle kigge på, når vi nærmede os tiden for at midtvejsevaluere den nuværende færgekontrakt og også forberede det næste udbud. Det er jo ikke noget, man bare lige gør et par uger før, fortsætter hun.

– Så det er glædeligt at se, at man fremrykker det, og at det bliver en del af det her udspil. Det er vigtigt, at Bornholm bliver en del af helhedsplanen og ikke, som vi har set det ved tidligere lejligheder, hvor Bornholm ikke rigtig kom med i lignende udspil.

Ann Hartl påpeger, at når man for eksempel har fokuseret på banedriften, han man ikke ment, at Bornholm havde en aktie i det.

Du tænker på togforbindelsen til Ystad?

– Ja, men den hed jo faktisk ikke til Ystad, den hed til Rønne. Ifølge DSB er der en station her på Bornholm. Der har også tidligere været planer om, at rejsekortet skulle gælde hele vejen til Rønne med toget, men da man så fravalgte IC Bornholm frafaldt man også kravet om rejsekortet hertil.

Synes du, det er en god idé at støtte flytrafikken?

– Jamen, en af de måske lidt mere gakkede ting, vi har fremsat lige præcis i forhold til rejsekortet, er jo, at vi har syntes, at dybest set skal flyruten bindes ind i det offentlige transportsystem for Bornholm. Det er jo vores bus, kan man sige, den hurtige forbindelse til hovedstaden og den region, som vi hører til. Så ja, bestemt, jeg synes, det er vigtigt med flyruten og vigtigt at kigge på, hvordan den kan sikres.

– Jeg er også glad for, at man i udspillet bemærker, at vi har haft nogle alvorlige udfordringer i forhold til Sverige. Det er supervigtigt at se på, hvordan vi ikke bliver for afhængige af svenskernes ageren. Der skal stadig en aftale til over Sverige som den hurtigere løsning.

Fokus

Hvad siger du til et nødleje på Amager for eksempel, hvor hurtigfærgerne kan lægge til, hvis Ystad ikke er en mulighed?

– Det burde også bringes i orden, men det er virkelig kun som en nødløsning – i hvert fald med de færger, vi har nu, for vi har også manglet et fokus på miljøet i de tidligere udbudsrunder. Den seneste kontrakt afspejler ikke på nogen måde den grønne omstilling, og det har vi i passagerforeningen været kede af. Jeg synes, at der er behov for, at vi ser på, hvordan man sikrer en mere grøn transport.

At subsidiere flytrafik trækker måske ikke i den rigtige retning, hvad det angår – eller hvad mener du om det?

– Sådan, som det er i dag, er flytrafikken i hvert fald grønnere pr. passager end færgefarten, især med hurtigfærgerne. Det har jeg set flere undersøgelser, der viser. Det er også der, jeg vil hen i forhold til at sejle med hurtigfærge til Amager eller Køge, eller hvor det kan blive – jeg mener, at det i hvert fald kræver enten, at det kun er midlertidigt, eller at vi får nogle andre skibe, der kan betjene ruten, for miljømæssigt er det fuldstændig uacceptabelt, siger Ann Hartl.