Nu kommer stilstanden

Nu kommer stilstanden
Foto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 25. APR 2020 • 09:19
Af:
holger-larsen
| ABONNENT
25. APR 2020 • 09:19
I USA, Canada og Storbritannien er nogle landmænd nødt til at hælde mælk ud. Mejerierne vil ikke vil aftage mælken, fordi coronakrisens nedlukning betyder, at man ikke kan afsætte mejeriprodukterne. Den situation kommer vi ikke til at opleve på Bornholm.

– Vi er et andelsselskab og har en forpligtelse til at hente mælken hos vores andelshavere, mens mejerier andre steder i verden typisk er private virksomheder, siger Per Olesen, direktør på Bornholms Andelsmejeri i Klemensker.

På det bornholmske andelsmejeri har krisen heller ikke kradset så voldsomt som andre steder, selv om det er besværligt:

– Vi har ikke været inde at pille ved afregningspriserne, så jeg tror, at vores andelshavere er ved godt mod. Der er selvfølgelig udfordringer, og vi forsøger at tilpasse omkostningerne, siger Per Olesen.

Kommer I til at røre ved afregningspriserne?

– Det ved jeg ikke. Der er vi slet ikke endnu. Vi har haft et rigtigt godt salg i år frem frem til påske. Det er først nu, at vi ser lidt stilstand, fordi krisen har stået på så længe på så mange af de markeder, vi er på. Så vi går ind i denne tid med en lav lagerbeholdning i forhold til, hvad vi ellers har på den her tid af året, så vi kan sagtens bygge noget lager op nu. Så vores plan er også at lave nogle af de produkter, som vi ved, at der bliver efterspørgsel på, når der bliver åbnet igen, siger Per Olesen.

Mælken skal bruges

Direktøren forklarer, at man også arbejder med en delvis omlægning af produktionen. Det omfatter blandt andet en produktion til kunder, der laver færdigretter, og en produktion af billigere oste for at kunne få brugt den mælk, man får ind.

– Vi ønsker egentlig ikke at lave bulkprodukter. Men det bliver vi nødt til, fordi vi får mælk ind hver dag, siger Per Olesen.

Mejeriets strategi handler også om ikke at save den gren over, man sidder på. Altså at man ikke ødelægger prissætningen for de specialprodukter og mærkevarer, mejeriet er kendt for, og som bliver solgt i store dele af verden.

Mejeriet har ikke været ude at afskedige folk, men den nuværende produktion, hvor man ikke i så høj grad laver specialoste, er ikke så mandskabskrævende. Derfor bliver der afviklet en del ferie og afspadsering i denne tid, forklarer Per Olesen.

Direktøren er ikke i tvivl om, at krisen kommer til at betyde, at mejeriet bliver ramt på bundlinjen, men finder det svært at sige noget om forventningerne til den kommende tid:

– Vi har ikke sat tal på, hvad det kommer til at koste os. Det afhænger helt af, hvor lang tid, der går. Vi håber, at vores vigtigste markeder er oppe at køre igen midt i juni, og det er det, vi planlægger efter med hensyn til USA, siger Per Olesen.

Direktøren forklarer, at nogle markeder lukker ned, fordi man her er afhængig af turistbranchen, mens det andre steder går fint, fordi det her handler om salg i butikkerne.