Lange ventetider på 1813: Torben kørte på skadestuen i stedet

Lange ventetider på 1813: Torben kørte på skadestuen i stedet
Skadestuen på Bornholms Hospital blev førstevalget, da veninden til Torben Engells datter fik en garageport i hovedet lørdag. Torben Engell har nemlig af flere omgange oplevet lang ventetid på 1813 i weekenden. Det samme har andre borgere i Region Hovedstaden, skriver B.T. og regionen selv. Arkivfoto: Berit Hvassum.
LÆGEVAGT | BORNHOLM | ABONNENT | 3. OKT 2021 • 16:30
LÆGEVAGT | BORNHOLM | ABONNENT
3. OKT 2021 • 16:30

Borgere oplever lang ventetid på akuttelefonen 1813 søndag eftermiddag. Torben Engell fra Nyker har haft problemer med at komme igennem flere gange i weekenden. 

Søndag eftermiddag er der længere ventetid på Akuttelefonen 1813.

Det skriver Region Hovedstaden på sin facebookside. Her opfordrer regionen også til, at man venter og henvender sig til egen læge mandag morgen, hvis der er tale om ikke-akut sygdom eller skade. 

Ventetid på 74 minutter

På Bornholm har Torben Engell fra Nyker også oplevet den lange ventetid på at komme igennem på 1813. 

Det startede allerede lørdag, hvor hans datter ringede, fordi hun har en betændt tå og derfor har brug for at få udskrevet antibiotika. 

– Vi fik at vide, at der var en ventetid på 74 minutter, fortæller han. 

I dag har Torben Engell ringet igen, og nu var svaret, at telefonkøen var for lang, og at han skulle prøve igen senere. 

– Det er aldeles uacceptabelt. Der blev heller ikke sagt noget om, hvad man skulle gøre, hvis man havde brug for lægehjælp eller noget, fortæller han. 

Kørte på skadestuen i stedet

Torben Engell og familien fik igen brug for hjælp, da datterens veninde lørdag fik en garageport i hovedet. Her valgte han at køre direkte til Bornholms Hospital, fordi han havde oplevet den lange ventetid tidligere på dagen.

– Normalt ville jeg ringe til vagtlægen først, men det sprang jeg over, fordi jeg netop ikke ville vente så lang tid på hjælp. Sygeplejersken tog sig godt af os derinde, selvom hun havde meget travlt, fortæller han. 

Torben Engell er mere irriteret over ventetiden, end han er bekymret.

– Hvis det havde været helt akut, var jeg jo også bare kørt på skadestuen selv, men jeg håber da ikke, der sker tilsvarende, hvis man ringer 112, siger han. 

Flere årsager

Da Bornholms Tidende ringer til 1813 klokken 15.51 er ventetiden 47 minutter. Bornholms Tidende har spurgt Region Hovedstaden, hvad årsagen til ventetiden er.

Region Hovedstaden bekræfter, at der i weekenden har været længere ventetid på 1813.

I et skriftligt svar til avisen oplyser Region Hovedstaden, at der er flere årsager til ventetiden. 

–  Lørdag var der en fejl på et af regionens datacentre, og personalet på 1813 blev derfor nødt til at håndtere nogle af de online arbejdsgange manuelt. Det medførte øget ventetid. Vi oplever lige nu, at en del borgere henvender sig med ikke-akut sygdom eller tilskadekomst. Som borger i Region Hovedstaden skal man vurdere, om det er akut sygdom eller tilskadekomst, som ikke kan vente til mandag, hvor ens egen læge har åbent, inden man kontakter Akuttelefonen. Hvis man har brug for akut lægehjælp, skal man ringe til Akuttelefonen 1813, skriver Region Hovedstaden. 

Andre opkald forstyrrer

En tredje årsag til ventetiden er ifølge Region Hovedstaden, at der lige nu også er borgere fra Region Sjælland, som ringer til Akuttelefonen 1813.

Det skyldes, at der i dag er fejl på regionens telefonsystem, og man derfor ikke kan komme igennem til lægevagten i Region Sjælland.

Region Hovedstaden understreger i det skriftlige svar, at Akuttelefonen 1813 er lægevagten for borgere i Region Hovedstaden.

– Borgere fra Region Sjælland skal ved akut sygdom eller tilskadekomst tage til nærmeste lægevagt på sygehusene i regionen, lyder opfordringen fra Region Hovedstaden.