Jesper Mejlvang flytter Baltic Recording Studios til Nexø: 'Jeg tror virkelig, jeg falder til ro her'

Jesper Mejlvang flytter Baltic Recording Studios til Nexø: 'Jeg tror virkelig, jeg falder til ro her'
Efter 16 år som turnerende keyboardspiller og 20 år som producer er Jesper Mejlvang klar til at tage hul på et nyt kapitel i tilværelsen. Foto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 13. JUN 2021 • 14:24
| ABONNENT
13. JUN 2021 • 14:24

PORTRÆTINTERVIEW

Pianisten og produceren Jesper Mejlvang udtrykker sig bedst gennem musikken. Men de sproglige evner fejler ikke noget, og sammen med evnen til at reflektere sætter ordene den 58-årige musiker i stand til at tale om livets faser, det, der er vigtigt, sammenbrud, opbrud og tankerne bag salget af studiet i Listed, på en måde der giver mening på flere niveauer. For alt handler om udvikling. Om at finde sit naturlige balancepunkt.

Jesper Mejlvang har spillet med nogle af de største navne i dansk pop. Han voksede op i en tryg middelklassefamilie i Virum, nord for København. Far var ingeniør, mor frisør. Som barn sejlede han optimistjolle, roede på Mølleåen sammen med sin bror og tog på vidunderlige ferier i familiens sejlbåd.

Dengang var Virum et vildt sted med hippiefester ved Furesøen og en fritgående Johannes Møllehave, som Jesper Mejlvang gik til konfirmationsforberedelse hos. Det blev et af de referencepunkter, som Jesper Mejlvang vender tilbage til senere i livet.

Ground Zero

Et andet referencepunkt er sammenbruddet. I 1996 kollapsede Jesper Mejlvangs fysik efter 15 år på landevejene.

– Jeg var kommet med i Jan Glæsels orkester. Ikke et ondt ord om Glæsel, men det var Linje 3-turnéer, der varede otte måneder, seks dage om ugen. Og så fik jeg barn samtidig og havde bare enormt meget lyst til at være sammen med min familie. Og så fik jeg et nervesammenbrud. Panikangst, totalt nedtur. Det var kroppen, der sagde: nu stopper du.

Sammenbruddet satte punktum for mange år i konstant bevægelse. I 2000 købte Jesper Mejlvang og hans bornholmske hustru Jeanette en firlænget gård på Tuevej ved Listed og indrettede et eksklusivt lydstudie med panoramaudsigt over Østersøen. Mejlvang kalder flytningen for Ground Zero, med en hilsen til betegnelsen for de to dybe huller Tvillingetårnene efterlod på det sydlige Manhattan efter angrebene i 2001.

Nulstillingen fik imidlertid et noget mere positivt udfald for den dengang 37-årige musiker. For det nye liv på Bornholm blev en tilværelse fyldt med trivsel og kreativitet. Som kuriosum nævner Jesper Mejlvang, at det var her i disse fredelige omgivelser, at Lukas Graham indspillede vokalen til "When you love someone" - en ballade, der siden har høstet rekorden for mest streamede sang med over fem milliarder streaminger.

– Det er bare min lille grønne mikrofon, der er med der, siger Jesper Mejlvang beskedent.

Fordomme om provinsen

I dag kan pianisten, produceren og arrangøren se til bage på 21 år bag mixerpulten i Baltic Recording Studio. Børnene er forlængst flyttet hjemmefra, han er nu alene, gården er solgt, og ugerne går med at istandsætte det nye hus på strandvejen i Nexø.

Jesper Mejlvang var ikke et sekund i tvivl: han ville ikke forlade Bornholm.

– Som ung har man en masse fordomme omkring provinsen. At det er spidsborgerilgt, kedeligt, uden visioner, tilbagestående, dyneløftende. Alle de negative ting. Men jeg er kommet til et sted i mit liv, hvor jeg føler mig tiltrukket af den ro, som det her liv har. Jeg kan cykle ned i kirken, jeg kan cykle ned til havnen, ned i Kvickly og handle. Det er et godt sted for mig, fordi der er så meget gang i den inde i mit hovede i forhold til det, jeg laver med min musik. Hvor man hele tiden har den opsøgende, udfarende dialog.

Der går lidt tid, før flyttekasserne er pakket helt ud i det nye domicil i Nexø. Foto: Jens-Erik Larsen

En form for diagnose

Samme oplevelse har han haft med musikken.

– Som ung studentikos pianist på Berklee kunne jeg i hvert fald ikke lide Abba. Det var Chick Corea og Herbie Hancock. Nu er jeg helt vild med det, siger Mejlvang, og fremhæver septimen fra Abbas monsterhit The Winner takes it All.

– Det spring er guddommeligt i mine ører. Det er ikke popmusik, det er kunst, siger Jesper Mejlvang og spiller tonerne på bordet, som om det var tangenter, mens han nynner tonerne fra omkvædet.

– I virkeligheden, siger Jesper Mejlvang og trækker lidt på ordene, inden han færdiggør sætningen, er jeg nok ikke performer.

Han leder videre, mens han tænker højt, og efter et kort anslag kommer sætningerne op i fart igen.

– Min psyke ... hvis jeg var født i dag, havde jeg nok fået en form for diagnose med noget asperger eller noget. Jeg har det bedst med det overskuelige. Jeg bliver svimmel, når jeg kommer ned i Kvickly. Der er alt for mange indtryk, jeg skal forholde mig til, for mange mennesker, der vælter rundt, siger han og smiler af de billeder, han skaber med ordene.

– Det, jeg dyrker i min kunst er følsomheden for nuancerne. Det gør, at du åbner op for de tyndeste membraner. De bliver totalt smadrede, når du kommer ud i alt det andet, hvis du ikke lige når at omstille dig. Jeg tror ikke, jeg var blevet ved med at være musiker, hvis jeg var blevet i København.

Kæmpeflop

Jesper Mejlvang beskriver sin vej ind i musikmiljøet som en raketstart. Efter gymnasiet tog han til Boston og tilbragte et år på det berømte Berklee College of Music. Da han vendte tilbage til Danmark i 1984 røg han direkte ind på første årgang på det nyetablerede rytmiske musikkonservatorium, i daglig tale Rytmekons.

Kort efter blev han keyboardspiller i guitarlegenden Ivan Horns Orkester, og derefter gik det slag i slag som rejsende tangentspiller med store popnavne som One Two, Danseorkesteret, Thomas Helmig, Lis Sørensen, Sanne, News og Danser med Drenge.

På et tidspunkt dannede han også sit eget orkester, One o'one. Det forsøg beskrives med et enkelt ord:

– Kæmpeflop. Det var fed musik. Men det var lige på det tidspunkt, hvor alt blev grunge, og vores var sådan lidt diskofilt popfunk. Det var bare not happening, siger Jesper Mejlvang og griner.

Han lader sig ikke slå ud af salgstal og popularitet.

- Jeg har været sangskriver i mange år og arbejdet med popdomænets skabelon: Vers – omkvæd – vers – omkvæd – C-stykke – vers – omkvæd. Og det skal rykke. Tre minutter og det skal bare sige bang.

Wauw-effekten forsvinder

Det er længe siden, Jesper Mejlvang brød ud af popskabelonen. Musikken skal komme indefra, lyder dogmet.

– Jeg laver musik, fordi jeg har brug for at udtrykke noget. Hvad det bliver brugt til, er jeg stort set ligeglad med. Det er også derfor, jeg er organist. Jeg gider ikke være kommercielt afhængig.

Jesper Mejlvang har alt for ofte set, hvordan musikken lider under de forkerte beslutninger.

– Fordi man er fikseret på at opnå kommerciel succés.

Han sammenligner den evige jagt på et hit med livet på turné.

– Det er også lidt tomt. Når man har været på grøn tur tre gange, så har man set det, der er at se. Wauw-effekten forsvinder.

Jesper Mejlvang beskriver sig selv som musikalsk oplevelsesentreprenør. Hele tiden på vej med noget nyt, hele tiden gang i noget. I 2005 udgav han soloalbummet Fortitudo. I dag spiller han i trioen Trio Piano North, og derudover laver han musik til film- og tv-produktioner.

Skaberen

Jesper Mejlvangs liv med musikken er de seneste år drejet mere og mere i retning af komponistvirksomhed, hvor målet er skabelsen. Fra ingenting til noget.

– At plante en usynlig kimplante, der vokser sig op til en smuk blomst eller et træ, er en fantastisk ting, siger han. Han arbejder på at give slip på perfektionismen og går med at bruge den amerikanske fusionsduo Steely Dan som målestok.

– Komposition handler om de følelser, vi får, når vi går ind i det klangrum, som musikken skaber. Det kan jeg godt lide at udforske. Det handler ikke så meget om perfektionisme. Steely Dan var jo sygeligt perfektionistiske. Altså perfide. Det kan jeg ikke helt måle mig med. Jeg kan godt lide, når det virker, men jeg kan også godt lide at gå videre.

Det er kommet med alderen, siger Jesper Mejlvang, det der med at give slip på noget.

– Musikken skal have en friskhed. Det skal ikke sønderkneppes til døde.

Moderne tolvtonemusik

For Jesper Mejlvang har livet som musiker været en lang dannelsesrejse. Samspillet med eksempelvis svenske Nis Landgren og saxofonisten Macio Parker fra James Browns orkester har været med til at give ham "en dejlig opvækst i musikken".

Hans idoler i dag er Ólafur Arnalds og nu afdøde Jóhann Jóhannsson, to islandske komponister, som eksperimenterer med klassiske instrumenter i en impressionistisk kontekst, der bryder op med gamle dogmer som dur og mol og den klassiske musiks kendte strukturer.

– Der er i virkeligheden tale om tolvtonemusik i en moderne form, hvor det stadig er melodiøst. Hvor det handler om følelsen og klangen. Hvad det så er, det er der nogen, der kan analysere bagefter, siger Jesper Mejlvang.

Jesper Mejlvangs hunde skal vænne sig til livet i byen. Ikke gø, Cody, lyder det fra Jesper Mejlvang, hver gang uventede lyde får den yngste hund til at give hals. Foto: Jens-Erik Larsen


En sejltur i frokostpausen

De 21 år i Listed gav ro. Gården dannede rammen om et vidunderligt familieliv, børnene løb ubekymrede rundt på marken. Jesper Mejlvang beskriver livet på Tuevej som tryghed, ro og kontakt til naturen.

– Det var produktet af min terapi. Mine børn har haft en dejlig opvækst, siger han.

Nu elsker han at bo på kanten af Nexø. Fra vinduerne kan han se bådene sejle ud og ind af havnen, det er slut med at bruge sommeren på at male alle fire længer og holde en stor gård vedlige. Forleden tog han en tur i sin sejlbåd i frokostpausen.

Tanken om de nye muligheder får Mejlvangs øjne til at lyse op.

– Ligeså snart jeg er færdig med ombygningen, tror jeg virkelig, jeg falder til ro, siger han med næsten barnlig glæde i stemmen.

Jeg er ikke desillusioneret

Jesper Mejlvang er ikke ukendt med geografien i Nexø. I 2014 blev han organist i Nexø Kirke, og det var igen tanken om nye toner, der førte ham til et helt andet hjørne af musikkens univers.

Han beskriver det som en velsignelse og en forbandelse, at han kan lide al slags musik. Ikke desto mindre har åbenheden ledt Jesper Mejlvang udenom de klassiske alderdomsfælder: At sidde fast. At blive kynisk.

Men han har mærket et sus af vingen:

– Jeg har frygtet at blive som nogle af mine ældre kolleger, der blev bitre, desillusionerede mænd, der sad på teateret og spillede forestillinger. Omvendt spiller jeg selv hver søndag nede i kirken. Jeg er ikke desilusioneret, jeg synes det er en vidunderlig sangskat. Jeg er et troende, spirituelt menneske, siger han.

Møllehave som den store forløser

I dag er han leder af Nexø Koncertkor. Derudover skriver han musik til kirken og til kirkesangbogen. Det glæder ham at sætte ord på troen, ydmygheden og respekten for storheden i det hele. Han beskriver sit forhold til kirken som "en måben".

– Den er rummelig og fyldt med kærlighed og anerkendelse, uanset hudfarve, din seksuelle orientering. Alle er lige gyldige, siger han.

Her er vi ved at nå til endnu en cirkel, som sluttes i Jesper Mejlvangs liv. Gud har altid været med mig, siger han. Men det var et ganske bestemt menneske, der satte ord på hans tro.

– Johannes Møllehave fik stor, stor indflydelse på mit spirituelle liv. Han var fantastisk, et geni. Når man kom til konfirmationsforberedelse og skulle føre sin barnetro ind i den voksne tro. At have ham som mennesket, der skulle introducere ...

Igen stopper Jesper Mejlvang op og leder efter ordene. Denne gang uden held.

– Det var helt vildt, siger han så, og mindes de private samtaler hjemme i præsteboligen, hvor man gik på en smal sti gennem fire meter højt ukrudt.

– Det var totalt kaos. Han havde den der utrolige, sprudlende energi, som nok var svær at rumme for hans samtidige.

Balancepunktet

For kort siden satte Jesper Mejlvang toner til en af den netop afdøde Møllehaves tekster.

– Den om Lazarus, der genopstår fra de døde, siger han.

Udover troen på Gud bekender han sig ikke til en bestemt livsfilosofi.

– Jeg tror, det er ret banalt. Vi mennesker søger et balancepunkt, hvor vi kan være med det, vi kommer med. Alle justeringer undervejs er en søgen efter den rette kurs.

 

Udvalgte musikere, der har indspillet i Baltic Recording Studios:

  • Kaya Brüel
  • Emil de Waal
  • Hugo Rasmussen
  • Mads Winding
  • Nils Jespersen
  • Tom McEwan
  • Jacob Andersen
  • Poul Halberg
  • Michala Petri
  • Kalle Brandt
  • Siggy Björns
  • Steffen Brandt
  • Mads Langer
  • Lukas Graham
  • David Nestved
  • Burhan G
  • Ankerstjerne

 

Efter 21 år i Listed har Jesper Mejlvang flyttet den gamle mixerpult i Baltic Recording Studios til Nexø. 

Blå Bog

Jesper Mejlvang

58 år

Uddannet pianist fra Rytmisk Musikkonservatorium i Købenahvn

Turné- og sessionmusiker

Producer

Komponist

Arrangør

Dirigent

Underviser på Musikalsk Grundkursus på Bornholms Musikskole

Organist i Nexø Kirke siden 2014