Iværksætter: Flere bør få øjnene op for crowdfunding

| ABONNENT | 11. NOV 2019 • 07:26
Af:
niels-ebdrup
| ABONNENT
11. NOV 2019 • 07:26
Malene Rossil mener, at hun har opdaget noget, der kan hjælpe de mange små bornholmske mad-producenter. Mange kender nok bedst Malene Rossil som kombucha-damen. Hende, der på Møbelfabrikken i Nexø producerer den fermenterede læskedrik kombucha. Men hun er nu også begyndt at producere fermenteret kål, og det er i den forbindelse, hun har opdaget velsignelserne ved såkaldt crowdfunding.

Crowdfunding er, når folk på en internetside giver tilsagn til, at de vil købe et produkt, før det er lavet. Ifølge Malene Rossil betyder det, at hun ikke behøver producere hverken mere eller mindre kål – ”Kraut” – på glas, end hun kan sælge.

– Jeg går meget op i bæredygtighed og at undgå madspild. Så nytter det ikke noget, at jeg fermenterer 500 kilo kål, hvis ikke det bliver solgt. Derfor har jeg lavet en crowdfunding til min kraut.

– Jeg har fået hjælp fra Coop, der har noget, der hedder Coop Crowdfunding. Umiddelbart er der ikke andre end mig på Bornholm, der bruger det. Men jeg tror, det ville være godt for Bornholm, hvis flere benyttede sig af muligheden. Man kan komme ud til mange flere folk, siger Malene Rossil, indehaver af Nordic Fermentation.

Behøver ikke frygte pengespild

Når man som fødevareproducent skal lancere et nyt produkt, er det altid lidt af et gamble. Vil idéen om en ny surkål eller gin falde i folks smag? Eller er det spild af penge og andre ressourcer at producere det?

– Når folk for-køber, behøver de små producenter ikke frygte at gå bankerot. Er der bestilt 100 liter gin, laver man 100 liter gin, fordi det allerede er solgt, siger Malene Rossil.

På nuværende tidspunkt ser det ud til, at Malene Rossils kål kan være noget, folk vil have. På hjemmesiden crowdfunding.coop.dk har hendes økologiske Kraut fået forudbestillinger for over 4.000 kroner. Og der er stadig næsten to måneder til, at hun skal høste og fermentere sine kål.

Ville have hjulpet med kombuchaen

Det er temmelig nyt, at brugsforeningen Coop giver småproducenter hjælp til at crowdfunde. Muligheden fandtes derfor ikke, da Malene Rossil for nogle år siden skulle lancere sin læskedrik, kombucha.

– Det kunne have været super godt at have i forbindelse med kombuchaen. Det har været – og er fortsat – en svær opgave at fortælle folk, hvad det er for en drik.

– I supermarkedet ved folk, hvor sodavand og øl står, men kombucha er noget tredje. Havde jeg haft Coop, da jeg startede op, ville dygtige folk have hjulpet mig med den formidlingsopgave. Så havde det ikke været et lige så stort bjerg at bestige, siger Malene Rossil.

Ikke helt for alle

Træerne vokser dog ikke ind i himlen. Ikke alle kan få hjælp fra Coop. Du skal være en rimelig seriøs producent, hvis den store brugsforening skal lukke dig ind på dens hjemmeside.

– Man skal have en lille virksomhed, der er fødevaregodkendt, og som Coop synes er interessant. Man skal igennem deres filter. Men jeg vil sige, at vi har de første 20 interessante små virksomheder herovre, konstaterer Malene Rossil.

Det er desuden ikke helt gratis at få hjælp til crowdfunding af Coop. Man betaler en mindre procentdel af indtægten fra sit salg.