Et halvt års lukning har kostet på bundlinjen: 'Jeg er bare glad for, at vi er kommet igennem det'

Et halvt års lukning har kostet på bundlinjen: 'Jeg er bare glad for, at vi er kommet igennem det'
Steen Kjær Jespersen. Arkivfoto: Allan Rieck
| ABONNENT | 7. NOV 2020 • 07:58
Af:
holger-larsen
| ABONNENT
7. NOV 2020 • 07:58
ERHVERV

– Jeg havde kun fredag eftermiddag til at tænke over det. Jeg opsagde alt personale i bowlingcentret. Jeg turde ikke andet, for det ville komme til at koste mange penge. Heldigvis var det sådan, at alle medarbejdere kunne klare sig igennem perioden.

Det fortæller Steen Kjær Jespersen, ejer af Bowlingcenter Rønne, om den dag midt i marts, da hans virksomhed sammen med mange andre stod foran en tvangsnedlukning i godt to måneder på grund af coronapandemien.

– Når tvangslukningen rammer os om foråret, går det ud over konfirmationer, firmaturnering med videre, og så kommer sommeren, som er lavsæson for os. Så det endte med, at vi holdt lukket i fem måneder og tre uger, siger Steen Kjær Jespersen.

Bowlingcentret genåbnede den 1. september.

Hvordan er det gået efter genåbningen?

– Det har været ok. Fredag og lørdag er dog væsentligt under tidligere niveau, hvor vi tidligere havde glæde af, at man skulle ud at bowle i forbindelse med større fester og selskaber. Vi skal ikke lukke klokken 22 og sende folk ud, da vi ikke underlagt samme restriktioner som værtshuse. Vi må holde åbent til klokken 24, men vi må ikke udskænke alkohol og sælge madvarer efter klokken 22. Vi har sidste udskænkning klokken 21.45, og her må man gerne købe sig en ekstra øl, hvis man vil spille mellem 22 og 23, hvorefter vi lukker, siger Steen Kjær Jespersen.

– Heldigvis er der folk, der gerne vil ud at hygge sig. Man kan komme ud, og det tror jeg er vigtigt for mange. Men vi skal passe på hinanden, og det er meget vigtigt for mig, at reglerne bliver respekteret, så der bliver passet på personalet. For bliver de syge, er vi på den.

To millioner

Steen Kjær Jespersen ejer også Sverres Hotel i Rønne og har spillehaller og spilleautomater rundt omkring på Bornholm. Han vurderer, at han nok har mistet en omsætning på cirka to millioner kroner på sine forretninger.

– Jeg kan desværre ikke søge kompensation for bowlingcentret, da jeg har tjent penge på mine andre virksomheder, og de er underlagt samme cvr-nummer. Der har været fuld knald på Sverres Hotel i sommer og også med hensyn til spillehallerne. Men jeg er bare glad for, at vi er kommet godt igennem det, selv om året ikke bliver lige så godt som sidste år, og slet ikke på bowlingsiden, siger Steen Kjær Jespersen.