– Det er jo ikke det, vi snakker om på Bornholm - for vi lukker ikke ned, lyder det fra flyselskabets direktør.
Skulle det alligevel komme på tale at gøre ruten samfundsbegrundet, ville det kun være, fordi ruten var lukket som følge af, at regionen ikke ønsker at forlænge kontrakten med DAT, når kontrakten udløber i slutningen af 2024 - og at en anden operatør ikke startede op på kommercielle vilkår, fortæller Jesper Rungholm. I så fald ville det tage mellem seks og ni måneder at gennemføre sådan et udbud, før en operatør så kunne starte op med trafik på samfundsbegrundede vilkår.
Flyver samfundsbegrundet i Italien
At flyve med statslig understøttelse er dog ikke helt ukendt for flyselskabet DAT, fortæller Jesper Rungholm. For selvom flyselskabets initialer står for Danish Air Transport, så flyver selskabet også i Italien. Til øerne Pantelleria og Lampedusa flyver DAT på en kontrakt med staten, hvor driften, ifølge Jesper Rungholm, kan kaldes samfundsbegrundet - og det er med gode erfaringer. Ruterne ville nemlig aldrig overleve uden statsstøtte, for ingen selskaber ville i så fald operere på dem.
På en nyligt indgået kontrakt med staten om flyvninger til de to øer blev DAT af staten tvunget til at sætte billetpriserne ned med 34 procent - og DAT har dermed ingen prisstyring overhovedet. Man har til gengæld set, at passagertallet siden da er øget med 25 procent, og samtidig er statstilskuddet til DAT øget. Dermed kunne flyselskabet beholde passagerindtægten per afgang, selvom billetprisen var sænket med 34 procent.