'Uden hospitalet var ruten lukket'

'Uden hospitalet var ruten lukket'
Hvis ikke kontrakten med Region Hovedstaden bliver forlænget, stopper DAT med at flyve fem gange dagligt mellem Bornholm og København. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 11. NOV 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
11. NOV 2023 • 05:30

Det er udelukkende en kontrakt med Region Hovedstaden om hospitalsflyvninger, der holder flyruten mellem Bornholm og København i live.

Meldingen fra flyselskabet DAT er soleklar: Uden den gældende kontrakt med regionen og Bornholms Hospital om flyvninger mellem Bornholm og København var ruten lukket. Det siger flyselskabets direktør Jesper Rungholm i et interview med Tidende.

Kontrakten med Region Hovedstaden betyder, at bornholmerne er sikret minimum fem daglige afgange fra Bornholm, så patienter for eksempel kan komme frem og tilbage til undersøgelser i hovedstaden. Den gældende kontrakt udløber i 2024 - og hvis hospitalet og regionen ikke ønsker at forlænge den, så ser det sort ud for ruten til København.

– Når den nuværende aftale løber ud, så er der en klokkeklar risiko for, hvis der er ikke er aftalt andet med staten, at der ikke er nogen flyrute mere. Den kan ikke overleve uden hospitalet.

Men tror du ikke, hospitalet vil forlænge kontrakten?

– Det skal jeg ikke kunne sige, om de vil. De kigger jo også på deres økonomi, siger Jesper Rungholm.

Så det er kontrakten, der holder det kørende?

– Det er 178 procent sikkert, siger Jesper Rungholm.

Unfair prisbillede

Flyselskabet har den seneste tid oplevet en 'eksplosiv' stigning i vedligeholdelsesomkostningerne, og det har ført til, at man har været nødt til at skære i antal afgange og udbud af sæder, da det, ifølge Jesper Rungholm, ikke er muligt at hæve billetprisen uden at passagererne dropper flyet som transportform. Den gældende gennemsnitspris for en billet fra Bornholm til København er under 500 kroner inklusiv skatter og afgifter, fortæller han, men prisen burde været noget højere, hvis det ikke var for et 'unfair prisbillede på grund af færgetaksten'.

– Hospitalet betaler flere penge end det (gennemsnitsprisen på 500 kroner, red.). De betaler det, der i princippet skulle være gennemsnitsprisen på ruten. Det er ikke fordi, de overbetaler.

Jesper Rungholm uddyber, at det faktum, at det kun er færgen, der får økonomisk støtte af staten, 'skævvrider prisbilledet fuldstændig'.

– Jeg har ikke ondt af, at bornholmerne kommer billigt frem og tilbage med færgen. Problemet er, at man samtidig har et de facto behov for en flyrute. Den flyrute kan ikke overleve på egne ben, når konkurrencen er så skævvredet i prisbilledet, siger Jesper Rungholm.

Minister afviser

Han har tidligere fortalt i Tidende, at en udregning, han har lavet, viser, at færgerederiet får 200 kroner i statstilskud per afrejsende passager.

– Det er dét, vi er oppe imod. Det er den ondelyneme svært at hamle op med, har Jesper Rungholm i den forbindelse udtalt.

Transportminister Thomas Danielsen (V) er dog ikke umiddelbart klar til at ligestille de to transportformer ved - ligesom færgen - at gøre flyruten fra Bornholm samfundsbegrundet.

"Det er nødvendigt, at der er en flyrute til og fra Bornholm. Både for erhvervslivet og for hastende transporter, som for eksempel patienter, der skal til undersøgelser i København. Derfor er der også en aftale mellem regionen og den nuværende operatør om et stort antal biletter. Samtidig støtter vi lufthavnen på Bornholm med et beløb, der svarer til nogenlunde 200 kroner per passager - både ankomne og afgående - og det giver et solidt udgangspunkt for at drive flyruten. Derfor er det ikke min holdning - ligesom det heller ikke var mine forgængeres - at der er grundlag for at gøre ruten samfundsbegrundet", skriver Thomas Danielsen i et skriftligt svar til Tidende.

Ikke en mulighed

Til det siger Jesper Rungholm, at det slet ikke er et ønske at gøre ruten samfundsbegrundet for nuværende - for det ville betyde, at den skulle i udbud. Og et udbud af en sådan karakter vil kun kunne lade sig gøre, hvis der ikke er nogle operatører, der opererer på ruten på kommerciel basis i forvejen.

– Det er jo ikke det, vi snakker om på Bornholm - for vi lukker ikke ned, lyder det fra flyselskabets direktør.

Skulle det alligevel komme på tale at gøre ruten samfundsbegrundet, ville det kun være, fordi ruten var lukket som følge af, at regionen ikke ønsker at forlænge kontrakten med DAT, når kontrakten udløber i slutningen af 2024 - og at en anden operatør ikke startede op på kommercielle vilkår, fortæller Jesper Rungholm. I så fald ville det tage mellem seks og ni måneder at gennemføre sådan et udbud, før en operatør så kunne starte op med trafik på samfundsbegrundede vilkår.

Flyver samfundsbegrundet i Italien

At flyve med statslig understøttelse er dog ikke helt ukendt for flyselskabet DAT, fortæller Jesper Rungholm. For selvom flyselskabets initialer står for Danish Air Transport, så flyver selskabet også i Italien. Til øerne Pantelleria og Lampedusa flyver DAT på en kontrakt med staten, hvor driften, ifølge Jesper Rungholm, kan kaldes samfundsbegrundet - og det er med gode erfaringer. Ruterne ville nemlig aldrig overleve uden statsstøtte, for ingen selskaber ville i så fald operere på dem.

På en nyligt indgået kontrakt med staten om flyvninger til de to øer blev DAT af staten tvunget til at sætte billetpriserne ned med 34 procent - og DAT har dermed ingen prisstyring overhovedet. Man har til gengæld set, at passagertallet siden da er øget med 25 procent, og samtidig er statstilskuddet til DAT øget. Dermed kunne flyselskabet beholde passagerindtægten per afgang, selvom billetprisen var sænket med 34 procent.

– Vi er super glade for det dernede. Det viser bare, det er en god idé at gennemføre sådan noget som en social rabatstøtteordning, og så gennemtvinge lavere priser. Vi flyver i forvejen, så det er bare med at få folk fyldt på, siger Jesper Rungholm.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT