– Vi havde ønsket os en lidt længere overfart på grund af de helt åbenlyse forandringer, der er sket for vores færger omkring ombygningen af Rønne Havn samt de nye krav fra myndighederne, som den ændrede sejlrute har udløst. Men det giver ingen mening for os at indføre en sejlplan, som Bornholm ikke ønsker, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus i en pressemeddelelse.
Det er ellers ikke mere end små tre uger siden, rederiet havde masser af argumenter for rimeligheden i at lægge 10 minutter til overfartstiden, så hver enkelt afgang på Ystad-ruten skulle tage 90 minutter i stedet for de 80 minutter, som er anført i kontrakten med Transportministeriet.
I pressemeddelelsen skriver rederiet, at ændringerne i havnens design har betydet, at færgerne har skullet sejle meget hurtigt for at overholde sejlplanen, og det har resulteret i et øget pres på færgens motorer og et øget forbrug af brændstof på hver dobbelttur på små 10 procent.
Trafikkontaktrådet anbefalede imidlertid et nej til den forlængede sejltid, da de mente, at det ville have for stor betydning for Bornholm. Rederiet er imidlertid ikke klar til at give op, selvom plan A nu er sparket til hjørne.