Trækker forslag om forlænget sejltid tilbage

Trækker forslag om forlænget sejltid tilbage
Arkivfoto: Jacob Jepsen
NYHED | 10. FEB 2025 • 13:12
NYHED
10. FEB 2025 • 13:12

Bornholmslinjen har meddelt Transportministeriet, at rederiet accepterer sidste uges høringssvar i Trafikkontaktrådet for Bornholm, som ikke ønskede en sejlplan med overfarter med forlænget sejltid.

– Vi havde ønsket os en lidt længere overfart på grund af de helt åbenlyse forandringer, der er sket for vores færger omkring ombygningen af Rønne Havn samt de nye krav fra myndighederne, som den ændrede sejlrute har udløst. Men det giver ingen mening for os at indføre en sejlplan, som Bornholm ikke ønsker, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus i en pressemeddelelse. 

Det er ellers ikke mere end små tre uger siden, rederiet havde masser af argumenter for rimeligheden i at lægge 10 minutter til overfartstiden, så hver enkelt afgang på Ystad-ruten skulle tage 90 minutter i stedet for de 80 minutter, som er anført i kontrakten med Transportministeriet. 

I pressemeddelelsen skriver rederiet, at ændringerne i havnens design har betydet, at færgerne har skullet sejle meget hurtigt for at overholde sejlplanen, og det har resulteret i et øget pres på færgens motorer og et øget forbrug af brændstof på hver dobbelttur på små 10 procent.

Trafikkontaktrådet anbefalede imidlertid et nej til den forlængede sejltid, da de mente, at det ville have for stor betydning for Bornholm. Rederiet er imidlertid ikke klar til at give op, selvom plan A nu er sparket til hjørne.

– Problemerne med et kraftigt øget olieforbrug og et stort pres på vores maskineri forsvinder jo ikke. Længere sejltid var vores veldokumenterede og bedste bud på en løsning, så nu går vi i tænkeboks sammen med Transportministeriet for at finde en anden vej rundt om de problemer, som vi er nødt til at adressere og få kompensation for, siger Kristian Durhuus.

I følge pressemeddelelsen har Molslinjen nu igangsat uvildige simuleringer af ind- og udsejlingsforholdene ved Rønne havn i sin fremtidige ombyggede form med henblik på at fastslå, om der vil komme sikkerhedsmæssige udfordringer i forhold til besejlingskontraktens krav om sejlads op til 16 m/s for hurtigfærgerne og op til 23 m/s for de konventionelle færger.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT