Politiet: Derfor kom den ikke med færgen

Politiet: Derfor kom den ikke med færgen
En kontrol af en bus fra Kombardo Expressen på Rønne Havn mandag eftermiddag endte med, at bussen fik udstedt et kørselsforbud af politiet. Arkivfoto: Tommy Kaas
NYHED | ABONNENT | 13. MAR 2024 • 05:30
NYHED | ABONNENT
13. MAR 2024 • 05:30

Der blev konstateret flere fejl og mangler på en bus fra Kombardo Expressen, da den ankom til Bornholm mandag. Ifølge politiet var det uforsvarligt at transportere passagerer med bussen.

En kontrol af en bus fra Kombardo Expressen på Rønne Havn mandag eftermiddag endte med, at bussen fik udstedt et kørselsforbud af politiet. Det oplyser Midt- og Vestsjællands Politis kommunikationsmedarbejder Charlotte Tornquist.

Kontrollen blev udført af Tungvognscenter Øst, som hører under den nævnte politikreds, og betjentene konstaterede flere fejl på bussen, der ankom med færgen til Rønne klokken 13.50.

– Blandt andet var der ikke nogen nødhammer, og ildslukkeren i bussen var ikke godkendt siden 2017. Den skal trykprøves hvert femte år og efterses årligt, og det er den ikke blevet, siger Charlotte Tornquist.

– Det var også med i vurderingen, at den havde flere nedslidte dæk. Derfor synes de, det var uforsvarligt, givet de her ting, at den transporterede passagerer, tilføjer hun.

Chaufføren måtte efterfølgende gerne køre bussen på værksted - men altså ikke transportere passagerer.

– Derfor kom den ikke med færgen med passagerer, siger Charlotte Tornquist.

'Meget nedslidte'

Gæsterne, der havde booket billet til bussen, måtte derfor gå om bord på færgen til afgangen klokken 16.30, hvorefter de blev transporteret af en shuttlebus fra Ystad til København, oplyste Molslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, mandag.

Her havde rederiet, som i samarbejde med Herning Turist driver fjernbusselskabet, endnu ikke fået yderligere meldinger om årsagen.

Tirsdag formiddag oplyste Jesper Maack, at han fortsat ikke kendte de nærmere detaljer om, hvad der forårsagede kørselsforbuddet, men at det angiveligt skulle have noget at gøre med lovgivningen i Sverige kontra Danmark.

Charlotte Tornquist uddyber, at der jævnfør dansk lovgivning skal være minimum en millimeter mønsterdybde og jævnfør svensk lovgivning skal være fem millimeter mønsterdybde.

– Den skulle jo videre via Sverige, så det var også ud fra en konkret vurdering af, om det var forsvarligt at sende den til Sverige med så lidt mønster, siger hun, og benytter lejligheden til at understrege, at dækkene på bussen var meget nedslidte.

Dialog med bus-partner

Tidende har på baggrund af oplysningerne fra politiet spurgt Molslinjen, hvordan det kan være, at Kombardo Expressen har sådan en bus i drift.

– Det skal Kombardo Expressen heller ikke. Vi forventer, at vores leverandør sikrer, at de kører med busser, som lever op til gældende lovgivning, siger pr- og kommunikationschef Jesper Maack.

Hvordan sikrer I, at de busser, der kører for Kombardo Expressen, er i forsvarlig stand?

– Rent praktisk ligger den del hos vores bus-partner - og dem tager vi dialogen med om denne sag, lyder det fra Jesper Maack.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT