Nyt trafikselskab bekymrer: 'Grotesk og fuldstændig useriøst'

Nyt trafikselskab bekymrer: 'Grotesk og fuldstændig useriøst'
Politiker Jonna Nielsen har nu søgt aktindsigt i udbudsrunden og overvejer, om det kalder på politisk indgriben. Arkivfoto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 29. MAJ 2024 • 05:30
NYHED | ABONNENT
29. MAJ 2024 • 05:30

At det skandaleramte Nordian nu står til at håndtere store del af øens flexkørsel vækker skarp kritik hos lokalpolitiker Jonna Nielsen. Processen kalder hun grotesk og et bevis på, at de gældende udbudsbetingelser måske skal revideres.

Mandag kunne man i Tidende læse historien om det skandaleramte trafikselskab Nordian, der står til at vinde størstedelen af øens flextrafik for den kommende fireårige periode.

En nyhed, der vakte harme og forargelse i lyset af selskabets problemfyldte fortid i Københavns Kommune. Ikke mindst hos Jonna Nielsen, mangeårig kommunalpolitiker og formand for 3F Bornholm.

På Facebook gik hun til tasterne, hvor hun delte artiklen med ordene: ’Det her er helt vanvittigt’. Samme ordlyd går igen, da Tidende fanger hende på telefonen tirsdag. Her lægger hun ikke skjul på sin forargelse.

– Når man ved en hurtig googlesøgning kan se, hvordan selskabet har båret sig ad i Københavns Kommune, så er det helt grotesk, at man vælger at give så stor en licitation til dem. Jeg er faktisk lidt rystet, lyder ordene fra lokalpolitikeren, der lige nu har sit politiske virke i blandt andet BRK's social- og sundhedsudvalg.

En mangelfuld proces

Hun blev først gjort opmærksom på sagen i sidste uge, hvor en bekymret medarbejder rettede henvendelse til hende.

Efter at have læst artiklen i Tidende stiller hun sig særligt kritisk over for Niels Rasmussen, trafikchef for BATs, udtalelser. Helt konkret hvordan trafikchefen beskriver trafikselskabet som den, der kunne indsende det bedst mulige tilbud. Og dermed negligerer de konkrete hændelser fra København, hvor man som tidligere nævnt blandt andet mistede et barn med handicap fra sin varetægt, der senere måtte hentes af politiet.

For dét alene burde være grund til at slå bremsen i, understreger lokalpolitikeren.

– Han beskriver, hvordan udbuddet er vundet ikke kun på baggrund af pris, men også kvalitet. Det argument giver jo meget lidt mening, når der netop foreligger de her forhold. Så kan det godt være, at man forsvarer sig med, at de ikke er dømt for noget, men alene det, at det er sket, burde jo være grund nok til, at man råber vagt i gevær, siger Jonna Nielsen.

Og det er ikke kun de mange forhold om forsømmelse af de sårbare børn, der bekymrer fagforeningsbossen. Også Nordians overenskomst bekymrer, da den indikrerer, at man konkurrerer på et unfair grundlag, påpeger hun. Og sætter dermed også firmaets sejr i en gråzone efter de gældende udbudsbetingelser, der siger, at trafikselskaberne skal ’operere på overenskomstlignende vilkår’.

– Jeg ved ikke præcist, hvad overenskomsten indeholder. Men noget tyder på, at den stiller deres medarbejdere ringere. Og samtidig også giver dem en klar og unfair fordel over de to andre vindere i udbuddet (Dantaxi og Gudhjem bus red.), der er organiserede efter gode og ordnede forhold. Og som også har været gode samarbejdspartnere over mange år.

Stort kendskab

I mere end ti år har den kendte lokalpolitiker siddet i en række af de politiske udvalg. Først som socialdemokrat og siden som løsgænger.

Siden 2020 har hun sideløbende virket som formand for 3F Bornholm. Hun har med andre ord stort kendskab til de politiske og bureaukratiske processer, der omgiver de kommunale udbud.

Ligesom hun med den forrige kommunalbestyrelse var med til at vedtage de rammebetingelser, der lige nu gælder for udbuddet af flexkørsel; den såkaldte offentlige servicetrafik. Det er således også den ramme, som embedsværket har opereret indenfor, når man i den seneste runde har valgt at tildele Nordian så stor en portion af flextrafikken. Men noget tyder nu på, at proceduren altså ikke er foregået helt efter bogen, siger Jonna Nielsen.

– Jeg skal ikke kunne sige, om man bevidst har valgt at ignorere oplysninger eller ganske enkelt sovet i timen. Men det her giver jo indtryk af en fuldstændig useriøs sagsbehandling, og det tyder jo også på, at der er blevet begået nogle fejl.

Politik og administration for sig

Hun understreger dog, at det fortsat giver mening at holde politisk indblanding uden om de offentlige udbudsprocesser. For her er faren for særinteresser for stor.

– Som Mark (Palmquist red.) også fint siger i den forrige artikel, hvor han peger på, at han har flere forskellige interesserer som både chef for Gudhjem Bus og kommunalpolitiker, så er det jo samme situation for mig. Som formand for 3F varetager jeg jo også nogle brancheinteresser i den her sag for eksempel om chaufføren, så det giver mening, at vi som politikere ikke har noget at skulle have sagt i en konkret udbudsproces. Det er sådan set fornuftigt nok.

Overvejer politisk indgriben

Men nu udtrykker du jo som lokalpolitiker stor bekymring over for, at Nordian skal vinde det her udbud. Og sagen ligger lige nu til klagebehandling frem til den 21. juni – vil du gøre noget for at påvirke udfaldet af det?

– Som politikere har vi jo ikke det store manøvrerum, men man kan jo altid rette en henvendelse og kræve en uddybning af, hvad der er foregået, og hvordan processen er forløbet. Derfor har jeg også bedt min medarbejder om at søge aktindsigt i sagen, så vi kan få klarlagt, hvad det er for et tilbud, som Nordian har sendt ind.

Har du tænkt dig at rette henvendelse?

– Det har jeg ikke lige taget stilling til endnu. I første omgang gav jeg bare min mening til kende på Facebook, og så må jeg se, om jeg vil prøve at få enten velfærdsdirektøren eller borgmesteren i tale, siger Jonna Nielsen.

Vidner det her også som om, at man er nødt til at gå ind og ændre de udbudsbetingelser, der lige nu er politisk besluttet?

– En sådan beslutning vil jo kræve et flertal i kommunalbestyrelsen, og det kan jeg forestille mig er svært at få. Men jeg vil nu gå i dialog med mine medarbejdere og tage en snak om, hvad vi synes er rigtigt i det her. Så kan det godt være, at vi vil appellere til, at man skal revidere udbudsbetingelserne fremadrettet, siger Jonna Nielsen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT