Ligesom hun med den forrige kommunalbestyrelse var med til at vedtage de rammebetingelser, der lige nu gælder for udbuddet af flexkørsel; den såkaldte offentlige servicetrafik. Det er således også den ramme, som embedsværket har opereret indenfor, når man i den seneste runde har valgt at tildele Nordian så stor en portion af flextrafikken. Men noget tyder nu på, at proceduren altså ikke er foregået helt efter bogen, siger Jonna Nielsen.
– Jeg skal ikke kunne sige, om man bevidst har valgt at ignorere oplysninger eller ganske enkelt sovet i timen. Men det her giver jo indtryk af en fuldstændig useriøs sagsbehandling, og det tyder jo også på, at der er blevet begået nogle fejl.
Politik og administration for sig
Hun understreger dog, at det fortsat giver mening at holde politisk indblanding uden om de offentlige udbudsprocesser. For her er faren for særinteresser for stor.
– Som Mark (Palmquist red.) også fint siger i den forrige artikel, hvor han peger på, at han har flere forskellige interesserer som både chef for Gudhjem Bus og kommunalpolitiker, så er det jo samme situation for mig. Som formand for 3F varetager jeg jo også nogle brancheinteresser i den her sag for eksempel om chaufføren, så det giver mening, at vi som politikere ikke har noget at skulle have sagt i en konkret udbudsproces. Det er sådan set fornuftigt nok.