– Jeg har lige talt med den ovre på Bornholm. De har forsøgt at få fat i skibet, for ligesom at høre, om der er et eller andet, der driller, men har ikke rigtig haft held med det. Men de må jo få en forklaring, når den kommer i havn. Så regner vi med at høre, om der har været et eller andet. For vi har ikke fået nogen forklaring på, hvorfor den sejler langsommere, siger Jesper Maack.
I Bornholmslinjen og Molslinjen ved man, at det er svært at oparbejde rutiner, når man chartrer et nyt skib og en ny besætning som afløser i en kort periode.
– Det er vi med på. Det er jo vilkårene, når Hammershus går i dok, så skal der noget nyt ind, fortæller Jesper Maack.
Alligevel forventer han og Bornholmslinjen, at det bliver bedre. Søfartsstyrelsen skal ikke syne skibet igen, og nu har besætningen prøvet at laste i Rønne og losse og laste i Køge. Så mangler der bare en forklaring på, hvorfor Stena Vinga sejler langsommere, end den kan.