Natfærgen fem timer forsinket: 'Sådan nogle dage skal der ikke være flere af'

Natfærgen fem timer forsinket: 'Sådan nogle dage skal der ikke være flere af'
Stena Vinga har ikke haft nogen god debut som afløser for Hammershus. Foto: Henrik Nielsen
NYHED | 12. APR 2023 • 11:04
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED
12. APR 2023 • 11:04

Der er flere grunde til, at Stena Vinga var fem timer forsinket inden ankomst til Rønne onsdag.


Først var natfærgen fra Køge mellem to og tre timer forsinket. Så var den fire timer forsinket. Til sidst var ankomst i Rønne cirka klokken 11 i stedet for klokken 6, hvor færgen normalt skal anløbe Rønne. Da Hammershus er sendt i dok, er det Stena Vinga, der passer ruten, og første tur mellem Rønne og Køge og retur er ikke gået som planlagt.

Problemerne begyndte, allerede inden færgen begyndte at sejle.

– Når skibet bliver indsat, kommer Søfartsstyrelsen på besøg og laver et syn. Synet trækker rigtig meget ud, og Søfartsstyrelsen forlader ikke skibet, før de er tilfredse lidt over klokken 16. Der skulle skibet i princippet afgå og skulle også have været i gang med at laste i et par timer. Det kommer de først i gang med, da Søfartsstyrelsen forlader skibet. Det betyder, at de ikke kommer af sted før lidt i klokken 19, siger Jesper Maack, pr- og kommunikationschef i Bornholmslinjen.

Turen fra Rønne til Køge går, som den skal, men i Køge er der nye udfordringer. Selvom Stena Vinga har sejlet turen mange gange, dengang den hed Hammerodde, er der ingen ombord, der har været med før. Derfor tager det dem længere tid end normalt af losse og laste i Køge.

– Det er skibets egen besætning. Det er sådan, det er. Det kommer med en samlet pakke, så der er ikke rigtig nogen af dem, der arbejder på land eller på skibet, der har været i den her biks før, siger Jesper Maack.

Svært at oparbejde rutiner

Søfartsstyrelsens syn, lastningen i Rønne, og så losning og lastning i Køge akkumulerer en del af forsinkelsen. Derudover sejer færgen ikke så hurtigt, som den skal fra Køge til Rønne.

– Jeg har lige talt med den ovre på Bornholm. De har forsøgt at få fat i skibet, for ligesom at høre, om der er et eller andet, der driller, men har ikke rigtig haft held med det. Men de må jo få en forklaring, når den kommer i havn. Så regner vi med at høre, om der har været et eller andet. For vi har ikke fået nogen forklaring på, hvorfor den sejler langsommere, siger Jesper Maack.

I Bornholmslinjen og Molslinjen ved man, at det er svært at oparbejde rutiner, når man chartrer et nyt skib og en ny besætning som afløser i en kort periode.

– Det er vi med på. Det er jo vilkårene, når Hammershus går i dok, så skal der noget nyt ind, fortæller Jesper Maack.

Alligevel forventer han og Bornholmslinjen, at det bliver bedre. Søfartsstyrelsen skal ikke syne skibet igen, og nu har besætningen prøvet at laste i Rønne og losse og laste i Køge. Så mangler der bare en forklaring på, hvorfor Stena Vinga sejler langsommere, end den kan.

– Det er klart, at sådan nogle dage skal der ikke være flere af. Det er alt for sent, den kommer ind, og det er der så nogle forklaringer på, men sådan skal det ikke være, slår Jesper Maack fast.

Han ved ikke, hvorfor Søfartsstyrelsens syn trak ud.

– Det er ikke vores skib, der bliver synet, og det har i princippet ikke noget med os at gøre, så jeg ved ikke hvorfor. Det har åbenlyst ikke været noget alvorligt, men der har været nogle småting, som er blevet påpeget undervejs, siger han.