– Vi havde forhåbninger om, at skibet kunne få lov til at sejle færdigt, og da det ikke skete, var utålmodigheden helt naturligt indtrådt hos de ventende passagerer. Det er altid en udfordring at holde så mange mennesker i opmarchbaner informerede. Det være sig om udsigterne til at komme til Bornholm – eller rettigheder, hvis vores anstrengelser ikke bar frugt – og det er beklageligt, hvis det gik for langsomt, og at vi kunne være svære at få fat på. Det evaluerer vi selvfølgelig på, så vi kan blive bedre, lyder det fra Bornholmslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack.
Ret til overnatning
Af EU-reglerne om skibspassagerers rettigheder fremgår det, at man har krav på at få refunderet billetprisen og om nødvendigt få en gratis rejse tilbage til sit oprindelige afgangssted. Alternativt har man ret til at få rejsen omlagt på tilsvarende vilkår til sit endelige bestemmelsessted hurtigst muligt og uden ekstra omkostninger.
Som passager har man også ret til snacks, måltider eller forfriskninger, der står i rimeligt forhold til ventetiden, forudsat at de er tilgængelige eller kan leveres på en rimelig måde. Endelig har man ret til indkvartering til en værdi af 80 euro, hvis man skal overnatte. Dette omfatter transport til indkvarteringen og retur til terminalen. Man har ikke ret til indkvartering, hvis aflysningen skyldes dårlige vejrforhold.