– Lige nu går vi ikke højere op end 350 enheder på Express 5. Det er dér, vi forbliver hen over højsæsonen, siger Jesper Maack.
Heller ikke fra Ystad udnyttes kapaciteten med Express 5 til fulde, selvom opmarchområdet på havnearealet er blevet gjort større til den nye hurtigfærge. En af grundene til, at rederiet holder igen i Ystad er, at det over en weekend ville skabe en ubalance, hvis man kunne sende 12-13 procent flere passagerer i den ene retning.
– Det kan ikke nytte noget, at vi udnytter kapaciteten helt i Ystad og samtidig kommer til at sande til i Rønne, siger Jesper Maack, som tilføjer, at man på Molslinjens kontorer overvejer, hvordan man kan justere kapaciteten.
– De sidder og regner på den slags lige nu. Vi arbejder på, hvordan kan vi udnytte, at vi trods alt har den forøgede kapacitet i Ystad i forhold til i Rønne.
Er det også for at forebygge forsinkelser, som opstår under lastning og lodsning, at I heller ikke sejler med fuld kapacitet fra Ystad?