Kapaciteten på Express 5 holdes nede hele højsæsonen

Kapaciteten på Express 5 holdes nede hele højsæsonen
Bornholmslinjen kommer ikke til at udnytte hver en meter på vogndækket af Express 5 denne sommer. Foto: Jakob Nørmark
NYHED | ABONNENT | 1. JUL 2023 • 05:30
Jakob Nørmark
Journalist
NYHED | ABONNENT
1. JUL 2023 • 05:30

 

Hverken fra Ystad eller Rønne sejler verdens største hurtigfærge med fuld kapacitet denne sommer. Pladsmanglen i opmarchområdet på Rønne Havn betyder ifølge rederiet, at over ti procent af pladsen på vogndækket ikke benyttes.Højsæsonen står for døren, og denne weekend melder Bornholmslinjen udsolgt på flere færgeafgange med Express 5 og Express 1.

Vogndækket på den nybyggede hurtigfærge vil dog ikke komme til at føles tætpakket, for rederiet har besluttet, at Express 5 skal sejle med nedsat kapacitet, da venteområdet til biler på Rønne Havn endnu ikke er blevet udvidet.

Pr- og kommunikationschef Jesper Maack oplyser, at den nedsatte kapacitet, som har skabt luft på vogndækket af Express 5 siden indsættelsen i april, kommer til at gælde hele sommeren. På overfarterne vil man undlade at benytte cirka 50 ud af de 400 såkaldte enheder på Express 5.

– Lige nu går vi ikke højere op end 350 enheder på Express 5. Det er dér, vi forbliver hen over højsæsonen, siger Jesper Maack.

Heller ikke fra Ystad udnyttes kapaciteten med Express 5 til fulde, selvom opmarchområdet på havnearealet er blevet gjort større til den nye hurtigfærge. En af grundene til, at rederiet holder igen i Ystad er, at det over en weekend ville skabe en ubalance, hvis man kunne sende 12-13 procent flere passagerer i den ene retning.

– Det kan ikke nytte noget, at vi udnytter kapaciteten helt i Ystad og samtidig kommer til at sande til i Rønne, siger Jesper Maack, som tilføjer, at man på Molslinjens kontorer overvejer, hvordan man kan justere kapaciteten.

– De sidder og regner på den slags lige nu. Vi arbejder på, hvordan kan vi udnytte, at vi trods alt har den forøgede kapacitet i Ystad i forhold til i Rønne.

Er det også for at forebygge forsinkelser, som opstår under lastning og lodsning, at I heller ikke sejler med fuld kapacitet fra Ystad?

– Ja, det er det også. Vi ved jo af erfaring, at hvis først tingene begynder at gå galt i havnene, så bliver det svært at overholde sejlplanen.

Som med Express 1

På grund af opmarchområdets fysiske begrænsninger betyder det ikke noget for kapaciteten om bord, om det er Express 5 eller Express 1, der er på vandet.

– Vi går ikke længere op, end det vi kender i dag. Når vi har fulde afgange med Express 1, løber vi allerede tør for plads i opmarchområdet, forklarer Jesper Maack.

Den samlede kapacitet i højsæsonen er dog større end tidligere år, i og med Express 1 er indsat sammen med Express 5 og erstatter den noget mindre Max som den supplerende færge.

Selvom nogle passagerer ankommer i deres biler i sidste øjeblik, hvor de fleste er rullet ind på færgen, tør Bornholmslinjen ikke skrue op for antallet af billetter.

– Det er meget nødvendigt, at det, der er på plads i opmarchområdet, placeres sammen på færgen. Vi skal helst ikke blande tingene for meget, for så ryger overblikket, siger kommunikationschefen med henvisning til de forskellige kategorier af køretøjer.

– Vi er ret afhængige af, at lasteprocessen går godt, og at vi er gode til at forudse, hvad der kommer, så de får den rigtige placering på færgen, tilføjer han.

Arbejdet med at anlægge det nye opmarchareal vil finde sted mellem oktober 2023 og marts 2024.

 


 

 

Første lørdag i juli er som sædvanlig kendetegnet ved at have flere udsolgte afgange fra Ystad til Rønne.

 



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT