Fremtiden er på plads

Fremtiden er på plads
Express 1 og 5 bliver fremover det faste makkerpar. Arkivfoto
TOPNYHED | 8. FEB 2024 • 10:46
TOPNYHED
8. FEB 2024 • 10:46

Den nye tillægskontrakt er nu endeligt godkendt og underskrevet, så Express 1 bliver Bornholms faste ekstrafærge i stedet for den mindre hurtigfærge Max. 

"Så kom alle underskrifter i hus - glæder mig over, at Express 1 og 5 besejler os fremadrettet - det understøtter muligheder for udvikling".

Sådan skriver folketingsmedlem og transportordfører i Venstre, Peter Juel-Jensen, i en mail, der overdrager nyheden om, at det nu officielt er Express 1, der skal indgå som ekstrafærge på ruten mellem Rønne og Ystad fremover.

"Transportministeriet har som bekendt evalueret forsøgsordningen i tillægskontrakt 9 i efteråret 2023, herunder muligheden for at videreføre ordningen permanent. Transportministeriet konkluderede i evalueringen, at ordningen kan fortsætte i resten af kontraktperioden (2018-2030) på de samme vilkår som i tillægskontrakt 9, men med mulighed for opsigelse med 90 dages varsel fra begge parter," lyder beskeden fra Transportministeriet til de politiske ordførere på Christiansborg. 

Og den nyhed glæder borgmester og formanden for Trafikkontaktrådet, Jacob Trøst (K). 

– Det er jo noget, jeg har arbejdet på lige fra starten, og jeg har hørt det som et stort ønske for bornholmerne. 

Hvorfor har det så stor betydning? 

– Der er tre årsager. Den første er jo, at kapaciteten bliver større især i højsæsonen. Derudover kan Express 1 også løfte 5’erens kapacitet bedre, hvis nu Express 5 ikke kan sejle, og så er der også den her komfort. Express 1 ligger meget bedre på havet, end Max gør, forklarer Trøst. 

Alternativ løsning

Ordningen blev afprøvet sidste år, efter ønske fra Trafikkontaktrådet, men da der ikke var udsigt til flere tilskudsmidler fra Transportministeriet, måtte der findes en alternativ løsning, så Molslinjen kunne dække de ekstra omkostninger, da Express 1 er en væsentlig dyrere færge at sejle med. 

Som Tidende tidligere har beskrevet, går ordningen ud på, at kun de billetter på Express 1, der svarer til kapaciteten på Max, sælges inden for den oprindelige kontrakt, mens resten af kapaciteten på Express 1 kan sælges kommercielt. 

Da ordningen skulle evalueres stod det klart, at Molslinjen manglede at sælge knap 20.000 billetter for, at alle omkostninger blev dækket, men alligevel meldte rederiet sig klar til at give ordningen et skud mere. 

"Molslinjens bestyrelse har godkendt en forlængelse, så Transportministeriet arbejder på et oplæg, som den politiske følgegruppe skal godkende, inden der kan laves en officiel tillægskontrakt," skrev pr- og kommunikationschef hos Molslinjen, Jesper Maack, sidste år til Tidende.

Ikke bange for opsigelse

I tillægskontrakten er der skrevet en mulighed for opsigelse med 90 dages varsel ind.

Det kunne muligvis skabe frygt for, at Molslinjen ville gøre brug af den, hvis man igen i år ikke får solgt nok billetter til at dække samtlige omkostninger ved at have Express 1 i Østersøen frem for Max. 

 Men det er Peter Juel-Jensen ikke nervøs for. 

– Jeg går ud fra, at man kun sætter sin underskrift på et stykke papir, hvis man synes, det er en god aftale, og det har Molslinjen gjort, siger Peter Juel-Jensen, der bakkes op af Jacob Trøst. 

– Det er rigtigt, at risikoen er der, men jeg ser det ikke lige ske umiddelbart. Så skal det nok være en længere periode, hvor der er svigtende passagertal. Der var jo også en indkøringsperiode med Express 5 sidste år, og den kom lidt sent i gang, så man vil nok også kunne måle det bedre i år.