27.800 billetter solgt: 'Langt fra målet'

27.800 billetter solgt: 'Langt fra målet'
Antal solgte billetter på Express 1 i 2023 var langt fra nok til at dække alle omkostninger ved at sejle med færgen. Foto: Henrik Nielsen
NYHED | ABONNENT | 15. JAN 2024 • 05:30
NYHED | ABONNENT
15. JAN 2024 • 05:30

Ordningen med Express 1 i stedet for Max på ruten mellem Rønne og Ystad hviler langt fra i sig selv. Det viser den endelige opgørelse af solgte personbilsbilletter i forsøgsperioden sidste år. Der manglede knap 20.000 solgte billetter for at alle omkostninger blev dækket.

Ordningen med at sejle med Express 1 som ekstrafærge sammen med Express 5 hviler langt fra i sig selv økonomisk. Det viser den endelige opgørelse af antal solgte billetter, som rederiet har sendt til Tidende. Opgørelsen er lavet, efter at tillægskontrakten for besejling af Bornholm med hurtigfærgen Express 1 i stedet for hurtigfærgen Max udløb den 22. oktober sidste år.

Rederiet solgte i perioden mellem 31. marts og 22. oktober sidste år 27.800 billetter til personbiler i frit salg. Dermed blev de "allermest nødvendige omkostninger" ved ordningen dækket, da minimumsgrænsen hertil var 25.000 solgte personbilsbilletter i frit salg.

Men de 27.800 solgte billetter er langt fra målet om 45.000 solgte billetter i frit salg, som kunne få ordningen til at hvile i sig selv med omkostninger dækket, afskrivninger og vedligehold med videre. Det skriver Molslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, i en mail.

Forsøgsordning

I foråret sidste år blev der, efter ønske fra Trafikkontaktrådet, indgået en tillægskontrakt mellem Molslinjen og Transportministeriet om en forsøgsordning med Express 1 som ekstrafærge på Bornholm i stedet for den noget mindre hurtigfærge Max.

Da der ikke var udsigt til flere tilskudsmidler fra Transportministeriet, måtte der findes en alternativ løsning, så Molslinjen kunne dække de ekstra omkostninger, da Express 1 er en væsentlig dyrere færge at sejle med. Som Tidende tidligere har beskrevet, går ordningen ud på, at kun de billetter på Express 1, der svarer til kapaciteten på Max, sælges inden for den oprindelige kontrakt, mens resten af kapaciteten på Express 1 kan sælges kommercielt.

I september fik Trafikkontaktrådet en foreløbig status på forsøgsordningen. Allerede dengang var der tegn på, at ordningen ikke var økonomisk rentabel, fremgik det af nøgletallene.

Alligevel meldte Molslinjen sig kort tid efter klar til at give færgekombinationen Express 5 og Express 1 et skud mere, skrev Tidende den 8. september sidste år.

– Man kan sige, at den her ordning kun lige nøjagtig løber rundt. Det er kun de allermest nødvendige udgifter, som bliver betalt af det antal rejsende, der har været i år. Så vi er ikke tilfredse med ordningen, som den er forløbet her, for der er jo for eksempel ikke nok til noget så simpelt som afskrivninger på Express 1, som jo bliver mindre værd, desto mere den sejler, sagde Jesper Maack i den forbindelse.

Han tilføjede dog, at det måske kunne give mening at give ordningen en chance mere, hvis man samtidig ser på, "hvad man kan gøre for at oppe trafikken og se, hvordan det så ser ud, når der er gået et år mere".

Får en chance til

Den 31. oktober sidste år kunne Tidende så fortælle, at Molslinjens bestyrelse havde givet grønt lys til, at Express 1 bliver på Bornholm i 2024.

"Molslinjens bestyrelse har godkendt en forlængelse, så Transportministeriet arbejder på et oplæg, som den politiske følgegruppe skal godkende, inden der kan laves en officiel tillægskontrakt," skrev Jesper Maack til Tidende.

Det seneste kapitel i historien blev så skrevet den 1. december sidste år, hvor forligskredsen bag færgebetjeningen af Bornholm besluttede, at Express 1 må sejle som ekstrafærge fra og til Bornholm helt frem til 2030, hvor kontrakten mellem Molslinjen og Transportministeriet om besejling af Bornholm udløber.

Ny kontrakt på vej

Transportministeriet oplyste i den forbindelse, at forligskredsen dog alene havde givet et politisk mandat til, at ordningen kunne forlænges. Dermed var der endnu ikke indgået en kontrakt om, at færgen kunne blive på Bornholm.

– I resten af kontraktperioden har forligskredsen sagt, at de er med på at forlænge den her ordning. Så nu er der det politiske mandat, og så skal det i praksis klares med Molslinjen, hvordan det skal drives, lød det fra pressechef Martin Hein, som tilføjede, at der nu skulle sættes gang i en dialog mellem ministeriet og Molslinjen.

– Alle har sagt, det her fungerer godt, og de gerne vil have det. Så det ville være mærkeligt, hvis det ikke skete, tilføjede han.

Den politiske melding førte dog ikke til, at Molslinjen partout kunne melde ud, at Express 1 bliver på Bornholm i 2024 - og i øvrigt i resten af kontraktperioden.

"Det lyder godt, at der nu er politisk enighed. Nu afventer vi at se den færdige kontrakt, og så tager vi den derfra," lød det fra Jesper Maack.

I dag oplyser pr- og kommunikationschefen til Tidende, at en ny tillægskontrakt i øjeblikket er til gennemgang og godkendelse hos rederiets ledelse. Eventuelle kommentarer til tillængskontrakten, der er nummer 10 i rækken i denne kontraktperiode, kan forventes i løbet af januar, oplyser Jesper Maack i en mail.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT