I foråret sidste år blev der, efter ønske fra Trafikkontaktrådet, indgået en tillægskontrakt mellem Molslinjen og Transportministeriet om en forsøgsordning med Express 1 som ekstrafærge på Bornholm i stedet for den noget mindre hurtigfærge Max.
Da der ikke var udsigt til flere tilskudsmidler fra Transportministeriet, måtte der findes en alternativ løsning, så Molslinjen kunne dække de ekstra omkostninger, da Express 1 er en væsentlig dyrere færge at sejle med. Som Tidende tidligere har beskrevet, går ordningen ud på, at kun de billetter på Express 1, der svarer til kapaciteten på Max, sælges inden for den oprindelige kontrakt, mens resten af kapaciteten på Express 1 kan sælges kommercielt.
I september fik Trafikkontaktrådet en foreløbig status på forsøgsordningen. Allerede dengang var der tegn på, at ordningen ikke var økonomisk rentabel, fremgik det af nøgletallene.
Alligevel meldte Molslinjen sig kort tid efter klar til at give færgekombinationen Express 5 og Express 1 et skud mere, skrev Tidende den 8. september sidste år.
– Man kan sige, at den her ordning kun lige nøjagtig løber rundt. Det er kun de allermest nødvendige udgifter, som bliver betalt af det antal rejsende, der har været i år. Så vi er ikke tilfredse med ordningen, som den er forløbet her, for der er jo for eksempel ikke nok til noget så simpelt som afskrivninger på Express 1, som jo bliver mindre værd, desto mere den sejler, sagde Jesper Maack i den forbindelse.