Broløbet bliver dyrt for færgepassagererne

TOPNYHED | TRAFIK | 15. JUN • 16:09
TOPNYHED | TRAFIK | 15. JUN • 16:09

Broløbet gør det umuligt at få busser og biler frem til Ystad i tide. Det er vigtigt, at man får ombooket sin billet.

De 40.000 mennesker, der lige nu pisker over Øresundsbroen i årets broløb, giver Bornholmslinjen store udfordringer.

– Der er kaos ude på Øresundsbroen, og ingen når frem til noget, siger rederiets kommunikationschef, Jesper Maack.

Det betyder, at de rejsende fra København, der skal med færgen til Bornholm, ikke når frem i tide til deres afgange. Bornholmslinjen har ikke mulighed for at vente på dem, da der så kommer til at mangle færger i Rønne, hvilket vil smadre sejlplanen og gøre det umuligt at rette op på igen.

– Busserne, der kørte 12:30 fra København, nåede ikke færgen 14:30 fra Ystad, siger Jesper Maack.

 

Pas på gamle billetter

Eftersom busserne ikke når færgen i Ystad, mangler de i Rønne, hvilket er et problem for rederiet.

– Vi har et shuttlebuskoncept, så hvis der er en bus, der ikke når med fra Ystad til Rønne, kan vi få passagerne i Rønne til at gå ombord, og så forsøger busselskabet at have busser klar på den anden side i Ystad. Vi sejler med dem, der er, og lige nu har vi busser, der er kørt fra Ystad klokken 10, som stadigvæk ikke er kommet over den svenske grænse, siger Jesper Maack.

Bornholmslinjen forsøger at hjælpe de passagerer, der ikke når deres bestilte afgang.

– Vi rydder op hele tiden og kender godt årsagerne til det. Det er ikke nogen normal situation, men dem, der kommer frem til Ystad, skal nok komme med en senere afgang. Vi er ikke særlig hårdt booket fra Ystad, hverken klokken 18:30, 20:30 og 22:30, så det ender ikke sådan, at der er nogen, der må blive i Ystad natten over.

 

Pas på gamle billetter

Men det duer ikke at komme frem til Ystad med en gammel billet til en færge, der er sejlet, hvis man vil ombord på den næste.

– Rent systemmæssigt kan de ikke tjekke ind med deres gamle billetter, og derfor skal de gå ind på hjemmesiden eller i appen og ændre deres billet til den afgang, der kommer til at passe, så de kommer hen til terminalen med én, der kan registreres vores gates. Ellers ser det ud som om, at de kommer med en gammel billet, siger Jesper Maack.

Det er dog ikke en gratis omgang, hvis man misser sin færge.

– Det koster et gebyr, hvis man skal ombooke en billet. Og man skal betale den prisforskel, der er, hvis den nye afgang er dyrere. Men så må de henvende sig til Øresundsbroen for at få en kompensation, for det er deres skyld, at forholdene er, som de er, siger Jesper Maack.

Hvordan kan det være, at I ikke pr. kulance lader jeres kunder få billetterne ombyttet til en senere afgang, hvis man ikke kan nå den, der er booket billet til, situationen taget i betragtning?

– Det er sådan, de har gjort det hele dagen, så derfor kan vi ikke begynde at lave om på det nu. Så kan man opfordre dem til at rette kravet hen mod dem, der har lukket broen på én af de største rejsedage fra Bornholm, siger Jesper Maack.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT